Tajemství fermentované korejské speciality kimchi

BLOG | 26.6. 2020

Česká firma I love Hummus nevyrábí, jak by se podle názvu mohlo znát, pouze proslulou cizrnovou pomazánku. V jejich nabídce najdeme i korejský fermentovaný salát zvaný kimchi. Ačkoliv se do kimchi běžně přidávají živočišné složky, jako je rybí omáčka, to od firmy I love Hummus je vhodné pro vegetariány i vegany. Místo rybí omáčky obsahuje omáčku sójovou, na chuti to však neubírá, právě naopak!

Kimchi je korejská národní specialita – pikantní křupavý salát připravený z nakládané a fermentované (kvašené) zeleniny a dalších ingrediencí. Kimchi od firmy I love Hummus je veganské a obsahuje spoustu zeleniny, především čínské zelí, mrkev a bílou ředkev. Dochuceno je cibulí, česnekem, zázvorem, chilli, sójovou omáčkou, solí a sladkou paprikou. Konzervanty byste ve složení hledali marně. Fermentační proces je zároveň procesem konzervace, který je dle některých názorů jedním z nejekologičtějších způsobů uchovávání potravin.

Probiotické saláty, též fermentovaná zelenina či kvašená zelenina případně jakékoliv další suroviny, které postoupí proces, jehož základem je mléčné kvašení, jsou na světě tisíce let a jsou součástí tradičních jídelníčků snad všech kultur,” sděluje spolumajitel firmy Štěpán Hodač. 

Při fermentaci či kvašení se složitější organické látky (nejčastěji sacharidy) za působení mikroorganismů jako jsou probiotika rozkládají na jednodušší látky, v podstatě se dá říci, že kvašená zelenina je díky působení probiotik “předtrávená”. Navíc obsahuje hned dvojitou porci enzymů. Probiotická zelenina obsahuje kromě enzymů z původní rostliny před fermentací ještě přídavek enzymů vzniklých prací probiotických kultur.

Ze zkušenosti dlouhodobých konzumentů probiotických salátů včetně mé vlastní vyplývá, že onen velmi příjemný pocit, který se dostaví po konzumaci dobře fermentované zeleniny v probiotickém stavu (tedy nikoliv třeba kvašeného zelí po pasterizaci), mají na svědomí mimo jiné enzymy, které lze bez přehánění nazvat látkami života,” chválí kimchi Štěpán Hodač.

A jak naložit s kimchi v kuchyni? Doporučuje se konzumovat kimchi během celého dne v malých dávkách, trochu k snídani, obědu i večeři. Kimchi můžete přidat do svých oblíbených jídel – nejlépe až nakonec či rovnou na talíř.

Skvěle chutná v asijské kuchyni. Vyzkoušet můžete některý z receptů přímo od firmy I love Hummus nebo se můžete inspirovat naší variací na indonéskou specialitu Nasi Goreng. Kimchi si můžete nechat zaslat po celé České republice! Koupit ho můžete zde. Seženete ho ale také v řetězcích Albert a Globus, na Kosik.cz a Rohlik.cz, v prodejnách se zdravou výživou či bezobalových obchodech. Kde máte nejbližší prodejnu kimchi? Využít můžete i tuto mapu.

Smažená rýže Nasi Goreng s kimchi a tempehem

Suroviny: 2 misky předem uvařené rýže (nejlépe odleželé přes noc), 1 červená paprika, ½ pórku, ¼ pekingského zelí, 4 žampiony, 1 balení tempehu, kousek zázvoru (cca 4 cm), 3 lžíce sójové omáčky, 2 lžíce sladké sójové omáčky Ketjap Manis, 1 lžíce pálivé paprikové pasty Sambal oelek, dle chuti sůl a limetková šťáva, lžíce řepkového oleje, ½ balení kimchi

Postup: Na řepkovém oleji osmahneme tempeh a žampiony, postupně přidáme veškerou zeleninu nakrájenou na nudličky. Podlijeme vodou a dusíme 10 minut, poté přidáme rýži a ochutíme sójovou omáčkou, pálivou pastou, solí a limetkovou šťávou. Směs přendáme mimo plotýnku, necháme chvíli vychladnout a poté do směsi přidáme kimchi.

O nás

Jako nezisková organizace usilujeme o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata i naši planetu.

Zůstaňme v kontaktu

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-booky plné inspirace

Stáhněte si zdarma některý z našich e-booků plných veggie inspirace od snídaní po večeře. Ať už se stravujete rostlinně nebo teprve začínáte živočišné produkty ve svém jídelníčku omezovat, naše e-booky vám jistě přijdou vhod. Vaříte podle našich receptů? Dejte nám o tom vědět, označte nás a přidejte #VarimesCVS a #veggieinspirace.
Stáhnu si e-book