Mgr. Pavla Široká

Narovinu s výživovou poradkyní Mgr. Pavlou Širokou o vápníku

BLOG | 17.5. 2020

V dalším díle podcastu Narovinu jsme opět přivítali výživovou poradkyni Mgr. Pavlu Širokou, tentokrát jsme ji vyzpovídali na téma vápník. Je vápník na rostlinné stravě problémem? Kolik bychom ho měli denně přijímat a jaké jsou nejlepší zdroje?

Mgr. Pavla Široká je výživová poradkyně s 10letou praxí, v poslední době se věnuje především lektorské činnosti a zaměřuje se na téma plnohodnotné rostlinné stravy. „Dle výzkumů přijímají vegani 500 – 940 mg vápníku denně, což je 50 – 94 % doporučené denní dávky. Na veganské stravě tak můžeme přijímat jak dostatek, tak nedostatek vápníku,”  varuje Mgr. Pavla Široká. Vápník tedy na rostlinné stravě nemusí být vůbec problémem, ale jedná se o jednu z rizikovějších živin, proto je potřeba se na jeho příjem zaměřit,” dodává Mgr. Pavla Široká. Jak zjistit, zda máte ve stravě dostatek vápníku? Jsou vůbec směrodatné testy vápníku v krvi od praktického lékaře? Jak bojovat s nedostatkem vápníku?

Mgr. Pavla Široká v podcastu představila také testy obsahu vápníku v tofu provedené na konci dubna. Liší se mezi sebou jednotlivé značky? Proč je důležité vybírat si tofu srážené vápenatou solí, pokud se potýkáte s nedostatkem vápníku? A jak je na tom tempeh?

Musí si na příjem vápníku dát pozor pouze vegani a veganky? Jaká je vstřebatelnost vápníku z rostlinných zdrojů? Budeme mít zdravé kosti i bez mléka a mléčných produktů? Proč není vhodným zdrojem vápníku špenát nebo mák?

O nás

Jako nezisková organizace usilujeme o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata i naši planetu.

Zůstaňme v kontaktu

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-booky plné inspirace

Stáhněte si zdarma některý z našich e-booků plných veggie inspirace od snídaní po večeře. Ať už se stravujete rostlinně nebo teprve začínáte živočišné produkty ve svém jídelníčku omezovat, naše e-booky vám jistě přijdou vhod. Vaříte podle našich receptů? Dejte nám o tom vědět, označte nás a přidejte #VarimesCVS a #veggieinspirace.
Stáhnu si e-book