Zařazeno do jídelníčku: Arašídy

BLOG | 12.3. 2020

Křupavá pochoutka původem z Jižní Ameriky, kterou mnozí milují a jiní se jí děsí, neboť je nejsilnějším alergenem ze všech potravin. Arašídy neboli burské ořechy chuťově ozvláštní každé jídlo a navíc dodají spoustu výživných látek. Proč tyto ořechy neořechy zařadit do jídelníčku?

Spousta lidí mylně považuje arašídy za ořechy, jde však o luštěninu, jedná se o plody podzemnice olejné a jak již název napovídá, rostou pod zemí podobně jako brambory. Díky tomu, že se jedná o luštěninu, obsahují arašídy pro ořechy neobvyklé množství bílkovin. Ve 100 g arašídů najdeme až 26 g bílkovin, což je více než v mase. „To ocení především sportovci a děti, kterým se přidáním arašídového másla do snídaňové kaše či shaku snadno zvýší poměr bílkovin ve stravě,” radí výživová poradkyně Mgr. Pavla Široká.

Stejně jako ořechy také arašídy obsahují větší množství tuku, který zaujímá celou polovinu váhy. Těchto tuků se však rozhodně bát nemusíte, jedná se především o mononenasycené (23 g na 100 g) a polynenasycené mastné kyseliny (13 g na 100 g). Obsažená kyselina olejová působí preventivně proti chorobám srdce. Jako většina rostlinných potravin obsahují i arašídy vlákninu, která je důležitá pro zažívání a zdravý stav střevní mikroflóry.

Buráky jsou také bohaté na vitamíny skupiny B, např. vitamín B1, který pozitivně ovlivňuje soustředění i odolnost vůči stresu, vitamín B2, B3, B6 i B9. Z minerálů najdeme v arašídech důležitý vápník (90 mg na 100 g), ale také draslík, mangan, měď, hořčík nebo železo.

„Dle výzkumů pravidelná konzumace arašídů dokonce snižuje riziko onemocnění žlučníku a žlučových kamenů až o 25 %,” zmiňuje Mgr. Pavla Široká. „Dále se v arašídech nachází tryptofan, který pomáhá uvolňovat serotonin, zvyšovat jeho hodnotu v našem těle a účinně tak předcházet depresím.”

Jak na arašídy v kuchyni? Doporučujeme je vychutnávat jen tak. Pokud zvolíte nepraženou a nesolenou variantu, jsou skvělou svačinou, kterou si vychutnáte u vašeho oblíbeného filmu. Lžíce arašídového másla také dokáže vylepšit různé exotické omáčky a dodat jim plnou chuť. Milovníci sladkého jistě ocení náš recept na domící čokoládovou pomazánku z arašídů.

Čokoládová pomazánka z arašídů

Suroviny: 500 g arašídů, 200 g kvalitní hořké čokolády, lžíce řepkového oleje, lžíce kokosového cukru, špetka soli

Postup: Čokoládu rozpustíme ve vodní lázni. Arašídy vložíme do výkonného mixéru a začneme mixovat, dokud nezískáme krémovou konzistenci arašídového másla. Můžeme si pomoci lžící řepkového oleje. Přidáme rozpuštěnou čokoládu, špetku soli a dosladíme kokosovým cukrem, dobře promixujeme. Podáváme např. na toastu s banánem nebo přidáme do ovesné kaše apod.

mrkvová polévka, česká veganská společnost, vegan recept

Mrkvová polévka s arašídovým máslem a koriandrem

Suroviny: 2–3 hrnky zeleninového vývaru, 1 lžíce olivového oleje, 1 menší cibule, 2 stroužky česneku, 500 g mrkve, ⅓ až ½ hrnku arašídového másla, rostlinná smetana na zjemnění, citronová šťáva, svazek koriandru, sůl, pepř, chilli

Postup: Na oleji opražíme nakrájenou cibuli a česnek, přidáme mrkev, chilli a pár minut restujeme. Zalijeme vývarem a vaříme do změknutí mrkve. Přidáme arašídové máslo a krátce povaříme. Polévku rozmixujeme na krém a zjemníme rostlinnou smetanou. Dochutíme solí, pepřem a citronovou šťávou. Podáváme s čerstvým koriandrem a chilli.

O nás

Jako nezisková organizace usilujeme o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata i naši planetu.

Zůstaňme v kontaktu

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-book plný inspirace

Stáhněte si zdarma e-book, ve kterém naleznete inspiraci na rostlinné snídaně, svačiny, obědy i dezerty. Ať už se rozhodnete začít s bezmasým pondělím, vyzkoušíte měsíční veganskou výzvu nebo budete ve svých oblíbených jídlech postupně zaměňovat živočišné produkty za rostlinné, rádi vám pomůžeme.

Stáhnu si e-book