Zařazeno do jídelníčku: Červená řepa

BLOG | 6.2. 2020

Zelenina nazývaná pro svou temně červenou barvu jako krvavý elixír mládí má skutečně co nabídnout. Někteří se však možná při jejím zařazení do jídelníčku vyděsí barvou své moči. Co tento efekt způsobuje? A jak naložit s červenou řepou v kuchyni?

Nelekněte se, když se po konzumaci červené řepy zbarví vaše moč do růžova až červena. Jde o normální proces. 

Dle některých studií se však objevuje jen u 10–14 % populace, může se objevovat u těch, kteří mají nedostatek železa nebo mají nedostatek žaludeční kyseliny, což se mimo jiné projevuje také častějším nadýmáním,” upozorňuje výživová poradkyně Mgr. Pavla Široká.

Zajímavé je, že červená řepa na tento problém může nejen upozornit, ale zároveň ho může řešit díky svým antianemickým účinkům. Sama řepa určité množství železa obsahuje, proto její zařazení do jídelníčku nebo pravidelné pití šťávy z červené řepy, může pomoci v boji s anémií a zvýšit množství železa v krvi.

A proč je vůbec řepa červená? Mohou za to velmi výrazná barviva betalainy, které najdeme třeba také v mangoldu (který je vlastně listem jiného druhu řepy). Belatainy fungují podobně jako antioxidanty, mají protizánětlivé účinky a pozitivně působí na naší imunitu.

Řepa dále obsahuje i spoustu vitamínů. jde především o vitamíny skupiny B. Vitamín B1 ocení především studenti teď při zkouškovém období, protože pozitivně ovlivňuje naše soustředění a činí nás odolnými proti stresu. Obsažený vitamín B2 a křemík je zase důležitý pro zdravý stav našich nehtů.

Červená řepa obsahuje také kyselinu listovou, o které se mluví především během těhotenství, ale nepostradatelné je pro každého, neboť pomáhá snižovat hladinu škodlivého homocysteinu v krvi,” doplňuje Mgr. Pavla Široká.

Nejvíce ze všeho však červená řepa obsahuje cukr, ne nadarmo se přece z její sestry — řepy cukrové — vyrábí samotný cukr. Přírodního cukru v červené řepě se však nemusíme bát. Sacharidy nám dodají potřebnou energii a navíc jsou v červené řepě obsaženy včetně vlákniny, která nám naopak může pomoci zhubnout. Vláknina totiž svědčí našim střevům, bojuje proti zácpě a udrží nás déle sytými.

Jak nejlépe zařadit červenou řepu do vašeho jídelníčku? Dávno už se nemusíte omezovat jen na zavařenou řepu, jak ji znáte ze školních jídelen. Vyzkoušejte naše řepové menu — od polévky po dezert!

Krém z pečené červené řepy, česká veganská společnost, vegan recept

Suroviny: 5 středně velkých červených řep, 1 pórek, 3 stroužky česneku, 3 hrnky zeleninového vývaru, 1 hrnek rostlinné smetany, 2 lžíce olivového oleje, 1 lžička římského kmínu, citronová šťáva, sůl, pepř, čerstvé bylinky a semínka na ozdobení

Postup: Troubu předehřejeme na 200 ºC. Řepu očistíme, nakrájíme, pokapeme olivovým olejem a zabalíme do alobalu spolu s česnekem, pepřem a solí. Pečeme přibližně jednu hodinu. Na oleji osmažíme na plátky nakrájený pórek, přidáme římský kmín, zalijeme zeleninovým vývarem a přimícháme pečenou řepu. Přivedeme k varu, přidáme rostlinnou smetanu a rozmixujeme. Dochutíme solí, pepřem a citronovou šťávou. Ozdobíme čerstvými bylinkami, semínky a sójovou smetanou.

Burger z placek z červené řepy, česká veganská společnost, vegan recept

Suroviny: 2 hrnky nastrouhané červené řepy, ¾ hrnku jemných ovesných vloček, ½ hrnku uvařené čočky, ½ hrnku špaldové mouky, ½ nadrobno nakrájené cibule, 1 lžíce arašídového másla, 2 stroužky česneku, sůl, pepř, tymián, burgerové bulky, salát, avokádový dip (avokádo, sojanéza, hořčice, pepř, sůl, citronová šťáva)

Postup: Všechny suroviny rozmixujeme a vytvoříme placičky. Smažíme na oleji 3–4 minuty z obou stran nebo upečeme v troubě (přibližně 30 minut na 180 ℃, v polovině pečení otočíme). Burgerové housky opečeme na sucho na pánvi a zkopletujeme burger. Avokádový dip vytvoříme smícháním rozmačkaného avokáda, dvou lžic sojanézy, lžičky hořčice, dochutíme solí, pepřem a citronovou šťávou.

Brownies s červenou řepou, česká veganská společnost, vegan recept

Suroviny: 1 a ¼ hrnku polohrubé mouky (část mouky můžeme nahradit špaldovou), ¼ hrnku kakaa, 1 hrnek cukru, ¼ lžičky jedlé sody, špetka soli, 150 g rozpuštěné čokolády, 1 hrnek pyré z červené řepy (uvařená a rozmixovaná červená řepa), ¼ hrnku oleje, 2–3 lžíce rostlinného mléka

Postup: Troubu předehřejme na 80 °C a na plech dáme pečící papír. V miskách smícháme zvlášť suché a mokré ingredience. Pečlivě promícháme, těsto rozetřeme na plech a dáme péct přibližně na 15–20 minut. Brownies jsou upečené pokud je povrch suchý. Vystydlé brownies můžeme potřít rozpuštěnou čokoládou.

O nás

Jako nezisková organizace usilujeme o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata i naši planetu.

Zůstaňme v kontaktu

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-book plný inspirace

Stáhněte si zdarma e-book, ve kterém naleznete inspiraci na rostlinné snídaně, svačiny, obědy i dezerty. Ať už se rozhodnete začít s bezmasým pondělím, vyzkoušíte měsíční veganskou výzvu nebo budete ve svých oblíbených jídlech postupně zaměňovat živočišné produkty za rostlinné, rádi vám pomůžeme.

Stáhnu si e-book