Zařazeno do jídelníčku: Růžičková kapusta

BLOG | 2.1. 2020

Růžičková kapusta, nenáviděná i milovaná královna zimní zeleniny, bude hitem roku 2020 především pro své přínosy pro zdraví, které se vyrovnají i v zahraničí velmi oblíbené kapustě kadeřavé. Jaké zajímavé látky a vitamíny růžičková kapusta obsahuje a jak s ní naložit v kuchyni?

Růžičková kapusta je opravdu šampionem mezi zeleninou. Především obsahuje velké množství známého antioxidantu vitamínu C, který je potřebný pro správné fungování imunitního systému a kvůli své zásadnosti pro tvorbu kolagenu také prospívá našim chrupavkám. Z dalších vitamínů obsahuje růžičková kapusta např. vitamín K, vitamín E, beta karoten a vitamíny skupiny B, např. vitamín B1, který pozitivně ovlivňuje soustředění a naši odolnost vůči stresu. Z minerálních látek je zajímavá přítomnost draslíku, manganu či síry, která zabraňuje lámavosti nehtů a vlasů a je rovněž důležitá pro tvorbu kolagenu.

Důležitý je také vysoký obsah vlákniny, které 98% české populace konzumuje méně, než by měla. Doporučení pro denní příjem vlákniny se liší, ale nejčastěji se uvádí hodnota 25 – 30 g pro dospělého člověka, některé organizace však doporučují i 40 g vlákniny denně. Vláknina je kritická při prevenci rakoviny tlustého střeva, ale pomáhá také při zácpě. Také reguluje hladinu cukru v krvi a cholesterol. Důležitou roli má i při redukci hmotnosti.

Pro zachování nejvíce zdraví prospěšných živin je důležité růžičkovou kapustu nerozvařit, doporučujeme ji krátce vařit v páře nebo ve vodě. Krátké vaření je důležité i kvůli obsahu síry, která se při dlouhé tepelné úpravě mění a může naopak zdraví škodit. Pro zbavení hořkosti můžete také růžičkovou kapustu první spařit horkou vodou.

Zapečené brambory s růžičkovou kapustou a vlašskými ořechy, veganské recepty, česká veganská společnost, vege recepty, veggie jídlo, recepty

Zapečené brambory s růžičkovou kapustou a vlašskými ořechy

Ingredience: 600 g růžičkové kapusty; 1000 g brambor; 2 hrsti vlašských ořechů; 250 ml rostlinné smetany; olej na vymazání; sůl, pepř dle chuti.

Postup: Očištěnou růžičkovou kapustu omyjeme a spaříme horkou vodou. Brambory uvaříme ve slupce, necháme vystydnout a poté nakrájíme na menší kousky. Kapustičky překrájíme na poloviny, smícháme s bramborami a vložíme do olejem vytřeného pekáčku. Osolíme, opepříme dle chuti a zalijeme rostlinnou smetanou. Pečeme 15 až 20 minut. Před podáváním přidáme vlašské ořechy.

TIP: Posypte lahůdkovým droždím.

O nás

Jako nezisková organizace usilujeme o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata i naši planetu.

Zůstaňme v kontaktu

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-book plný inspirace

Stáhněte si zdarma e-book, ve kterém naleznete inspiraci na rostlinné snídaně, svačiny, obědy i dezerty. Ať už se rozhodnete začít s bezmasým pondělím, vyzkoušíte měsíční veganskou výzvu nebo budete ve svých oblíbených jídlech postupně zaměňovat živočišné produkty za rostlinné, rádi vám pomůžeme.

Stáhnu si e-book