Zařazeno do jídelníčku: Květák

BLOG | 18.6. 2020

Známé bílé květenství, které není dle Marka Twaina nic jiného než zelí s vysokoškolským diplomem,” je oblíbenou zeleninou téměř na celém světě, původně však pochází z Kréty či Kypru. Co je na květáku, lidově karfiolu, zajímavého z nutričního hlediska?

Květák řadíme stejně jako růžičkovou kapustu, zelí či brokolici k brukvovité zelenině a ačkoliv žije květák ve stínu vychvalované brokolice, má jistě co nabídnout. „V některých studiích se ukázaly protirakovinové účinky látky sulforafan, která působí jako antioxidant, snižuje zánět v těle a zároveň stimuluje produkci enzymů, které souvisí s detoxikací organismu. Tuto látku obsahuje nejen brokolice, ale i květák,” sděluje výživová poradkyně Mgr. Pavla Široká. Pro dobrou využitelnost sulforafanu se doporučuje konzumovat vařenou zeleninu např. posypanou mletým hořčičným semínkem. 

Díky svému nutričnímu složení se květák skvěle hodí i při redukční dietě, neobsahuje totiž téměř žádné tuky, má nízkou kalorickou hodnotu a naopak obsahuje podstatné množství vlákniny. Ačkoliv zelenina obecně není bohatá na bílkoviny, v květáku určitě množství najdeme, obsahuje přibližně 2 g proteinu na 100 g.

Z minerálních látek je květák zajímavý např. obsahem bóru, který je důležitý pro správný metabolismus vápníku, hořčíku i fosforu a podporuje také pevnost a strukturu kostí. Dále je zde přítomen draslík, hořčík či fosfor. Obsahuje i malé množství vápníku – 22 mg na 100 g (doporučená denní dávka činí 1000 mg). Z vitamínů zde najdeme např. vitamín B5, vitamín K  a také velké množství vitamínu C, pro který by však bylo výhodnější konzumovat květák čerstvý či jen krátce tepelně upravený.

Pokud chcete konzumovat květák v syrové podobě, doporučujeme ho nastrouhat na tzv. květákovou rýži, je potřeba však počítat s tím, že květák stejně jako další brukvovitá zelenina může nadýmat. Doporučujeme proto lehkou tepelnou úpravu nejlépe na páře. Skvěle chutná také květák pečený či grilovaný např. potřený výraznou miso a chilli pastou. Vyzkoušet můžete také některý z našich receptů.

Krémová polévka z pečeného květáku

Ingredience: 1 větśí květák rozebraný na růžičky, 5 stroužků česneku, 1 menší cibule, 1 l zeleninového vývaru, olivový olej, tymián, sůl, pepř, mleté hořčičné semínko

Postup: Květák pokapeme olivovým olejem, osolíme, opepříme a dáme na plech vystlaný pečícím papírem. Přidáme rozmáčklý česnek (i se slupkou, abychom zabránili spálení). Dáme péct přibližně na 15 minut. Mezitím si nakrájíme cibuli a osmažíme ji na olivovém oleji dozlatova. Přidáme květák, oloupaný česnek, tymián a zeleninový vývar. Přivedeme k varu a vaříme asi 10 minut. Rozmixujeme a dochutíme solí a pepřem. Ozdobíme čerstvými bylinkami a špetkou chilli. Pro tvorbu sulforafanu posypeme na konci mletým hořčičným semínkem.

Květákové placičky s cizrnou

Ingredience: ½ květáku nastrouhaného nadrobno, 1 plechovka cizrny, 3 lžíce hrašky nebo hrachové mouky, 50-100 ml vody, stroužek česneku, 1 lžička majoránky, ½ lžičky kurkumy, ½ lžičky chilli, sůl dle chuti

Postup: Cizrnu rozmačkáme a smícháme s květákem. Hrašku rozmícháme ve vodě s kořením a přidáme ke květáku. Promícháme a dochutíme solí, přidat můžeme i jakékoliv oblíbené koření. Ze směsi tvarujeme placky, které pečeme na pečícím papíře 20 minut na 200 ℃. Po upečení necháme vychladnout, potom lehce sundáme z pečícího papíru.

Grilovaný květák

Ingredience: 2 hlávky květáku, ⅓ hrnku nasekaných a pražených vlašských ořechů, 2 lžíce olivového oleje, 2 stroužky česneku, šťáva a kůra ze dvou citronů, 1 lžíce agáve sirupu či pampeliškového medu, 1 a ½ lžičky soli, špetka chilli, petrželová nať

Postup: Květák umyjeme a odstraníme listy i košťál. Ostřím nožem nakrájíme na tři hrubé pláty. V menší misce smícháme olivový olej, citronovou šťávu a kůru, česnek a agáve. Gril předehřejeme na 180 °C. Květák z jedné strany osolíme a z druhé potřeme směsí. Pláty květáku položíme na gril osolenou stranou dolů, přikryjeme a grilujeme přibližně 5 minut. Obrátíme a grilujeme dalších 5 minut. Květák opět potřeme směsí a grilujeme do změknutí. Posypeme chilli, petrželovou natí, oříšky a podáváme. Skvěle chutná také s domácím bylinkovým pestem.

O nás

Jako nezisková organizace usilujeme o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata i naši planetu.

Zůstaňme v kontaktu

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-booky plné inspirace

Stáhněte si zdarma některý z našich e-booků plných veggie inspirace od snídaní po večeře. Ať už se stravujete rostlinně nebo teprve začínáte živočišné produkty ve svém jídelníčku omezovat, naše e-booky vám jistě přijdou vhod. Vaříte podle našich receptů? Dejte nám o tom vědět, označte nás a přidejte #VarimesCVS a #veggieinspirace.
Stáhnu si e-book