Zařazeno do jídelníčku: Lněné semínko

BLOG | 10.4. 2020

Nenápadná rostlina s malými modrými květy již toho lidstvu poskytla mnoho od papíru po oblečení, neztrácí se ale ani v kuchyni. Len jako potravina byl používán již starými Babylóňany před více než 7 tisíci lety. Co vše se v malých semínkách skrývá a proč je zařadit do jídelníčku?

Stejně jako jiné druhy semínek obsahují ta lněná hodnětuku a to přes 40 g na 100 g semínek. Jedná se však o zdraví prospěšné omega-3 mastné kyseliny, zejména kyselinu alfa-linolenovou.

Ukazuje se, že dostatečný příjem omega-3 mastných kyselin má pozitivní vliv na naši imunitu. Dle některých výzkumů nás dokonce omega-3 mohou chránit proti některým druhům rakoviny a jsou důležité pro naše srdce,” uvádí k omega-3 mastným kyselinám výživová poradkyně Mgr. Pavla Široká.

Zajímavé na lněném semínku také je to, že je zdrojem tzv. lignanů, kterých dokonce obsahuje až 800x více než jiné rostlinné potraviny. Lignany dle některých výzkumů mohou pomoci s projevy menopauzy jako jsou návaly horka nebo sušší poševní sliznice. V některých studiích se také ukazuje, že mohou mít pozitivní vliv na prevenci rakoviny prsu. Mají také antibakteriální a antivirotický vliv.

Lněná semínka obsahují vlákninu, při kontaktu s vodou vytváří sliz, který pomáhá správnému vyprazdňování a bojuje tak proti zácpě. 

V našich střevech vzniká přirozeně na sliznicích ochranná bariéra, která funguje jako ochrana před tím, aby patogeny a toxiny prošly stěnou dále. Vláknina je klíčová pro správné fungování střevní mikroflóry, která je jednou z důležitých součástí fungování této ochranné bariéry, ” dodává Mgr. Pavla Široká.

Tohoto slizu se dá však využít i v kuchyni, veganům a vegankám je dobře známé tzv. lněné vejce, které vzniká rozmixováním lžíce lněného semínka s 3 lžícemi vody a použít se dá při pečení.

Jogurtová bábovka, veganské recepty, česká veganská společnost, vege recepty, veggie jídlo, recepty

Veganská jogurtová bábovka

Suroviny: 2 a 1/2 hrnku polohrubé pšeničné mouky, 2 lžičky kypřícího prášku + 1 lžička jedlé sody, 1 a 1/4 hrnku cukru, 3 lžíce kukuřičného škrobu, 1 hrnek rostlinného mléka, 1 hrnek rostlinného jogurtu, 3/4 hrnku oleje, 2 lněná vejce (2 lžíce mletého lněného semínka + 6 lžic vody), šťáva z 1/2 citronu, vanilka dle chuti, 4 lžíce kakaa.

Postup: Ve dvou miskách smícháme zvlášť suché, zvlášť mokré ingredience se směsí lněného semínka a vody a vše opatrně promícháme. Pro dvoubarevnou bábovku přidáme do poloviny těsta kakao. Pečeme přibližně 50 minut na 180 stupňů.

Tip: V létě můžete do bábovky přidat čerstvý rybíz, borůvky či maliny.

Lněné krekry

Suroviny: 1 hrnek mletých lněných semínek, ½ hrnku vody, 2 lžíce sezamových semínek, 2 lžíce dýňových semínek, ½ lžičky soli, 2 lžičky sušených bylinek, špetka chili či uzené papriky.

Postup: Troubu předehřejeme na 160 °C a na plech připravíme pečící papír. V míse promícháme všechny suché ingredience a přidáme vodu. Směs přendáme na plech a stlačíme na placku o tloušťce přibližně 5 mm. Pečeme 30 minut, necháme vychladnout a nalámeme na krekry.

O nás

Jako nezisková organizace usilujeme o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata i naši planetu.

Zůstaňme v kontaktu

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-book plný inspirace

Stáhněte si zdarma e-book, ve kterém naleznete inspiraci na rostlinné snídaně, svačiny, obědy i dezerty. Ať už se rozhodnete začít s bezmasým pondělím, vyzkoušíte měsíční veganskou výzvu nebo budete ve svých oblíbených jídlech postupně zaměňovat živočišné produkty za rostlinné, rádi vám pomůžeme.

Stáhnu si e-book