Zařazeno do jídelníčku: Mrkev

BLOG | 15.05. 2020

Snad žádná potravina není větším symbolem zdravé stravy a zeleniny obecně více než mrkev. Na první pohled obyčejná zelenina známá pro svou oranžovou barvu dříve vůbec oranžová nebyla, spíše žlutá či dokonce bílá. Až šlechtěním v 17. století se ustálila v podobě, v jaké ji dnes zná snad každý. Co v sobě mrkev skrývá a jak s ní nejlépe naložit v kuchyni?

Mrkev je přímo nabitá antioxidanty, kromě důležitého vitamínu C v ní najdeme i vitamín E, který je důležitý pro zdravý vzhled pokožky. Nejvíce je však mrkev proslulá obsahem prekurzoru vitamínu A, beta-karotenu, který je důležitý pro správné fungování zraku. Jeho nedostatek můžeme poznat tak, že se nám zhoršuje vidění především za šera i celkový stav pokožky,” sděluje výživová poradkyně Mgr. Pavla Široká. Beta-karoten z mrkve navíc využijete i díky nadcházejícím tropickým dnů, pomáhá totiž při opalování. Pravidelná konzumace mrkve během jara a léta může pomoci k bronzově opálené pokožce.

Zajímavá na mrkvi je také přítomnost falcarinolu, jde o ochrannou látku, která dle studie může snižovat riziko rozvoje rakoviny,” sděluje Mgr. Pavla Široká.

Mrkev dále obsahuje zdraví prospěšnou vlákninu (až 4 g na 100 g) a navzdory své sladké chuti obsahuje jen minimum kalorií. Právě díky své nasládlé chuti, která nejlépe vynikne po upečení, se hodí i jako ozvláštnění různých dezertů. Mrkvové pyré skvěle funguje v bábovkách, muffinech i dortech a pomáhá také k dosažení vláčnosti u bezlepkových těst,” radí odbornice na gastronomii Jana Hajrová.

Zajímavé také je, že mrkev jako jednu z mála druhů zeleniny využije naše tělo lépe po tepelné úpravě. Podmínkou je také přidání zdroje kvalitního tuku, jelikož beta-karoten se řadí mezi vitamíny rozpustné v tucích.

Směs s pečenou mrkví posypte oblíbenými semínky nebo pokapejte olivovým olejem, dušenou či pečenou mrkev můžete také podávat s dipem z tahini pasty nebo jiného oříškového másla,” dodává Jana Hajrová.

V kuchyni se mrkev skvěle hodí do různých asijských nudlových směsí a omáček nebo za syrova jako křupavá svačina s hummusem. Výborně také chutná v krémových polévkách a pomazánkách. Vyzkoušejte naše chutné recepty.

Mrkvový dort s kešu krémem, česká veganská společnost, vegan recept

Mrkvový dort s kešu krémem

Korpus: 450 g nastrouhané mrkve; 2 a ½ hrnku polohrubé mouky; 2 hrnky cukru; 1 lžíce skořice; ½ lžičky muškátového oříšku; 1 a ¼ lžičky jedlé sody; 1 a ¼ lžičky kypřícího prášku; 1 lžička soli; ¼ hrnku mletých lněných semínek + ¾ hrnku vody (Nechat 15 minut postát); ¾ hrnku oleje; vlašské oříšky; meruňková marmeláda.

Kešu krém: 200 g kešu ořechů namočených přes noc; 500 g sojového jogurtu; 150 g moučkového cukru; 100 g kokosového oleje; šťáva z jednoho citronu.

Postup: Na přípravu korpusu smíchejte mouku, skořici, muškátový oříšek, sůl, jedlou sodu, kypřící prášek a oříšky. V druhé míse smíchejte nastrouhanou mrkev, cukr, olej a směs lněných semínek s vodou. Smíchejte dohromady a pečte přibližně 50 minut na 180 stupňů. Pro přípravu krému přeceďte kešu ořechy a rozmixujte je s ostatními ingrediencemi. Nechte 2-3 hodiny odpočinout v lednici. Vystydlý korpus překrojte, potřete meruňkovou marmeládou a stuhlým kešu krémem. Dozdobte mrkvičkami z marcipánu nebo oříšky a čerstvým ovocem.

Sandwich s mrkví à la losos a veganským krémovým sýrem, česká veganská společnost, vegan recept

Sandwich s mrkví à la losos a veganským krémovým sýrem

Suroviny: Oblíbené pečivo a zelenina dle chuti

Mrkev à la losos: 100 g tenkých plátků mrkve; 2 lžíce sójové omáčky; 2 lžíce citronové šťávy; 1 a ¼ hrnku vody; plátek nori řasy.

Krémový sýr; 1 hrnek kešu (namočených 8 hodin ve vodě); 1 balení silken tofu; 2 lžíce citronové šťávy; ½ lžičky soli; lžíce lahůdkového droždí.

Postup: Nejprve si připravíme mrkvového “lososa”. Plátky mrkve dáme spolu s vodou, citronovou šťávou, sójovou omáčkou a řasou na pánev, přikryjeme a vaříme přibližně 20 minut na mírném ohni. Plátky vyndáme z pánve a necháme vystydnout. Na krémový rostlinný sýr rozmixujeme všechny suroviny na hladký krém. Do hotového sýru můžeme také přidat čerstvé bylinky. Podáváme s pečivem a oblíbenou zeleninou, skvěle se hodí i čerstvý kopr.

Cizrnovo-mrkvová pomazánka

Suroviny: 1 plechovka či 250 g vařené cizrny; ¼ hrnku tahini; 2 středně velké pečené mrkve; 1 lžíce olivového oleje; ¼ hrnku vody; ¾ lžičky soli; pepř; chilli; citronová šťáva.

Postup: V mixéru smícháme cizrnu, vodu, tahini, olej, sůl a pepř a pečenou mrkev. Rozmixujeme tak, aby byla stále zachována textura. Dochutíme chilli a citronovou šťávou.

O nás

Jako nezisková organizace usilujeme o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata i naši planetu.

Zůstaňme v kontaktu

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-booky plné inspirace

Stáhněte si zdarma některý z našich e-booků plných veggie inspirace od snídaní po večeře. Ať už se stravujete rostlinně nebo teprve začínáte živočišné produkty ve svém jídelníčku omezovat, naše e-booky vám jistě přijdou vhod. Vaříte podle našich receptů? Dejte nám o tom vědět, označte nás a přidejte #VarimesCVS a #veggieinspirace.
Stáhnu si e-book