Zařazeno do jídelníčku: Para ořechy

BLOG | 23.1. 2020

Amazonským domorodcům dobře známé para ořechy vynikají svým nutričním složením i lahodností. Díky vysokému obsahu tuků chutnají máslově a mají nasládlou chuť. Co se uvnitř nich skrývá a proč bychom měli konzumovat maximálně dva denně?

Začneme zajímavostí — para ořechy rostou na stromě juvii ztepilé. Jde o neobvykle vysoký strom, který dosahuje až 45 metrů. Ve většině případů se tedy ořechy sbírají ze země — poté co spadnou. Para ořechy — semena rostou ve velkém dřevitém ovoci (připomínajícím skořápku kokosu) a každé obsahuje až 24 ořechů, které do sebe zapadají jako měsíčky pomeranče.

Z nutričního hlediska je nejzajímavější obsah selenu, který je u para ořechů nejvyšší ze všech potravin. Selen je antioxidant, který nás chrání proti rakovině a srdečním onemocněním. Denně bychom měli sníst 1–2 tyto ořechy, ale pozor, ve vysokých dávkách je selen toxický, proto se rozhodně nedoporučuje to s nimi přehánět.

Z dalších vitamínů jsou para ořechy bohaté na vitamíny skupiny B např. vitamín B1 pozitivně působící na naše soustředění a odolnost vůči stresu. Dále zde najdeme vitamín B3 a B5, oba jsou velmi důležité pro zdravý stav naší pokožky. Para ořechy jsou také zdrojem známého antioxidantu vitaminu E, který nás chrání před volnými radikály a proto má vliv na stárnutí. Z minerálů je důležité zmínit také obsah mědi, hořčíku, manganu, draslíku, vápníku, železa, fosforu či zinku.

Para ořechy jsou, ostatně jako všechny ořechy, velmi kalorické, přičemž většina těchto kalorií pochází z tuků. Jde ovšem zejména o zdravé tuky, tzv. mononenasycené mastné kyseliny, které snižují hladinu cholesterolu v krvi, tím nás také mohou chránit před různými kardiovaskulárními chorobami.

A jak na ořechy v kuchyni? Pro jejich lahodnost doporučujeme vychutnávat jen tak — samotné, případně opražené a následně osolené či oslazené agáve sirupem. Můžete je také nasekat na menší kousky a přidat do ovocných či zeleninových salátů. Skvěle chutnají i ve zdravých müsli tyčinkách.

Ovesné tyčinky s para ořechy, česká veganská společnost, vegan recept

Ovesné tyčinky s para ořechy

Ingredience: 1 hrnek ovesných vloček, ½ hrnku umletých vlašských ořechů, ¼ hrnku nasekaných para ořechů, ¼ hrnku nasekaných lískových ořechů, ½ hrnku datlí, 4 lžíce arašídového másla, 3 lžíce datlového sirupu.

Postup: Datle namočíme na několik minut do horké vody, potom rozmixujeme na pastu. Lískové ořechy opražíme na sucho na pánvi a poté nasekáme na menší kousky. Ovesné vločky také opražíme a přidáme k pastě z datlí, přidáme také mleté vlašské ořechy, arašídové máslo a na kousky nasekané para ořechy a lískové ořechy. Směs dosladíme sirupem dle potřeby a vypracujeme jednolitou tuhou hmotu, kterou namačkáme do pekáčku vyloženého pečícím papírem. Pečeme přibližně 20 minut na 180 C. Po upečení necháme zcela vychladnotu, poté nakrájíme na tyčinky.

TIP: Tyčinky můžete různě obměňovat, zkuste přidat své oblíbené sušené ovoce nebo kousky čokolády.

O nás

Jako nezisková organizace usilujeme o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata i naši planetu.

Zůstaňme v kontaktu

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-booky plné inspirace

Stáhněte si zdarma některý z našich e-booků plných veggie inspirace od snídaní po večeře. Ať už se stravujete rostlinně nebo teprve začínáte živočišné produkty ve svém jídelníčku omezovat, naše e-booky vám jistě přijdou vhod. Vaříte podle našich receptů? Dejte nám o tom vědět, označte nás a přidejte #VarimesCVS a #veggieinspirace.
Stáhnu si e-book