Rostlinné alternativy

Připravili jsme pro vás praktického průvodce , který vám pomůže zorientovat se ve světě rostlinných alternativ masa, mléčných produktů či vajec a poradím vám, jak je v kuchyni používat.

Alternativy masa

Tofu je sójový produkt, který je vydatným zdrojem komplexních bílkovin a minerálních látek jako železo, hořčík či vápník. K sehnání je u nás v několik variantách chutí a konzistencí: tofu natural, marinované, uzené, bylinkové či jemné tofu vhodné k přípravě tvarohových veganských dezertů.

Tofu má díky své nevýrazné chuti všestranné využití v kuchyni. Můžeme jej marinovat a dál použít v receptech místo masa, také jako základ pomazánek i na sladko jako alternativu tvarohu a krémů do dortů.

Tempeh je oblíbený sójový produkt pocházející z Indonézie. Vyrábí se z fermentovaných sojových bobů a je bohatý na lehce stravitelné bílkoviny a vlákninu. Obsahuje také vápník, železo, hořčík či a vitaminy skupiny B.

Tempeh je už dnes dostupný ve většině supermarketů. Oblíbený je zejména v uzené variantě. Můžete ho použít do všech receptů místo masa nebo z něj jednoduše vyrobit chutnou alternativu slaniny: uzený tempeh nakrájejte na tenké plátky a opečte na pánvičce s trochou oleje.

Robi maso se vyrábí ze směsi rostlinných obilných bílkovin, včetně rýžové bílkoviny, pšeničných klíčků a červené řepy. Chutí a konzistencí se velmi podobá masu. Neobsahuje tuk, cholesterol a má nízký obsah sacharidů.

Seitan je oblíbená alternativa masa z pšeničného lepku, s masovou texturou. Je bohatý na bílkoviny a má nízký podíl tuku. 

Seitan můžeme koupit již ochucený v obchodech se zdravou výživou či větších supermarketech aneb si jej můžeme jednoduše vyrobit z čistého lepku a vody a dochutit podle toho, na co ho budem dál používat. Je vhodný k vaření, pečení, dušení či grilování.

Alternativy mléčných produktů

Rostlinná mléka v současnosti nabírají na popularitě, o čem svědčí fakt, že je najdeme v mnoha variantách v každém supermarketu. Vybrat si můžeme z pestré škály nápojů z různých ořechů, semínek, obilovin či luštěnin. Lidé volí rostlinné alternativy ke kravskému mléku z nejrůznějších důvodů: alergie na laktózu, zdraví, podmínky zvířat ve velkochovu, udržitelnost, ale i zajímavá chuť. K nejoblíbenějším patří mandlové, sojové, rýžové, kokosové nebo pohankové.  Většinou jsou obohacené o vápník, vitamin B12 a vitamin D. 

Můžeme je pít místo mléka, použít do ranní kaše, kávy i do vaření.

Rostlinné jogurty – při přechodu na rostlinnou stravu se v současnosti nemusíme vzdát ani jogurtů. Na trhu je několik výrobců, kteří nabízejí jogurty ze sóje, mandlí anebo kokosu. Můžeme je jíst samotné, v ranních cereáliích, smoothie či použít v receptech jako náhradu klasického jogurtu.

Rostlinné sýry – výroba rostlinných sýrů si za poslední roky prošla dlouhou cestu a stále přichází na trh nové značky. Dnes je naštěstí na trhu k dostání velké množství rostlinných variací oblíbených sýrů jako třeba gouda, cheddar, mozzarella a parmazán. Vyrábí se zejména z oříšků, rostlinných tuků a škrobů.

Pestřejší nabídku rostlinných sýrů najdeme v obchodech se zdravou výživou, ale několik druhů je dostupných i v supermarketech. 

Vybrat si můžeme ze sýrů vhodných k zapékání, plátkových do toustů a sendvičů i roztíratelných sýrových pomazánek.

Rostlinné máslo – místo másla mohou být ve vaření a pečení použité chutné rostlinné margaríny. Jsou vhodné i na pečivo či jako základ pomazánek. Rostlinná másla můžeme zakoupit v supermarketech a obchodech se zdravou výživou.

Alternativa vajec

Vajíčka můžeme v receptech nahradit několika způsoby. Záleží na tom, jestli chceme docílit vajíčkovou chuť nebo funkci pojidla. 

Chuť vajíčka dosáhneme přidáním černé vulkanické soli. Z tofu natural, černé soli, lahůdkového droždí a špetky kurkumy tak snadno připravíme veganská míchaná vajíčka.

Při přípravě omelety můžeme místo rozšlehaných vajec použít rozmíchanou cizrnovou mouku s vodou.

Do pečení se jako náhrada jednoho vajíčka hodí: ½ rozmačkaného banánu, ½ hrníčku  rostlinného jogurtu, ¼ hrníčku jablečnéhvo pyré, směs mletých lněných semínek a vody (1 lžíce semínek a 3 lžíce vody) či 2 lžíce kukuřičného škrobu. Kromě toho existuje už i několik náhrad vajec v prášku. 

V současnosti je snadné vyšlehat i rostlinný sníh z tzv. aquafaby – nálevu z vařené cizrny. Můžeme ho dále použít jako tradiční sníh z bílků, do majonézy, piškotu či čokoládové pěny.

Kam dále?