Reakce na mylná tvrzení MUDr. Elekové o veganské stravě u dětí

Rozhovor s MUDr. Elekovou, který koluje od listopadu po internetu, obsahuje řadu zavádějících či mylných tvrzení, která odporují ověřeným vědeckým poznatkům.

Veganské doplňky stravy a první členské výhody

Mnozí z nás máme díky netradičnímu způsobu života a stravování nastudováno hodně informací o výživě. Dozvídáme se o problematických bodech (nejen) rostlinného stravování a možnostech jejich řešení. Podle našich možností a konkrétní situace pak buď upravíme svůj jídelníček a/nebo volíme doplňky stravy. S výjimkou vitaminu B12 umíme všechny živiny získat z neživočišných zdrojů, záleží však na nás kolik pozornosti jejich získávání jsme ochotni věnovat, nakolik je to pro nás v naší situaci praktické a zvažujeme i další hlediska (např. dostupnost dané potraviny v ČR).

Pokud jste se rozhodli pro užívání některých doplňků, nebo o nich přemýšlíte, máme pro vás dobrou zprávu. Přinášíme vám tři nejžádanější veganské doplňky stravy a s nimi i první členskou výhodu: minimální možné ceny pro členy a členky.

Opti3: omega-3 kyseliny

Opti3 je doplňek, který obsahuje omega-3 kyseliny (ve formě EPA/DHA) a vitamin D3 a je tak veganskou alternativou k rybímu oleji, resp. k mořským živočichům. Je vhodný pro všechny vegany a lidi, kteří tyto produkty běžně nejí (týká se většiny české populace). Více informací o omega-3 kyselinách v rostlinném stravování, o konverzi ALA kyselin (len, řepka, vlašské ořechy) na DHA/EPA a doporučeních přineseme v samostatném článku.

balení 60 tablet (150 mg EPA, 250 mg DHA, 200 IU vit. D3)
cena pro členy/ky ČVS: 440 Kč
cena pro veřejnost: 470 Kč

Vitashine: vitamin D

Vitashine je první veganský doplněk na trhu, který nabízí vitamin D ve formě D3 (cholekalciferol). Vhodný pro každého, kdo tráví (zejména od jara do podzimu) málo času na slunci, ať už z důvodu kancelářské práce nebo na doporučení lékaře (např. kvůli alergii nebo melanomu).

Vitashine sprej (150 dávek po 200 IU):
cena pro členy/ky ČVS: 265 Kč
cena pro veřejnost: 295 Kč

Vitashine tablety 1000 IU (60 tablet):
cena pro členy ČVS: 275 Kč
cena pro veřejnost: 325 Kč

Vitashine tablety 2500 IU (60 tablet):
cena pro členy ČVS: 285 Kč
cena pro veřejnost: 350 Kč

VEG1: veganský multivitamin od Vegan Society

Známý multivitamin připravený odborníky z britské Vegan Society obsahující vitamin B12, B2, B6, kyselinu listovou, selen, jód a vitamin D2 (ergokalciferol). Vhodný pro všechny vegany, kteří nechtějí nebo nemůžou myslet na doplňování těchto látek z obohacených potravin (B12), z mořských řas, Vincentky (jód), para ořechů (selen) nebo dostatečného pobytu na slunci (kancelářská práce, melanom, alergie).

balení 180 tablet, příchuť pomeranč nebo černý rybíz
Cena pro členy/ky: 440 Kč
Cena pro veřejnost: 470 Kč

Koupí těchto doplňků u nás zároveň podpoříte naši činnost (vítána je samozřejmě i jakákoli částka navíc k ceně objednávky, která bude považována za dar). V případě zájmu nám prosím napište email. V budoucnu zprovozníme e-shop (najde se na tento úkol dobrovolník nebo dobrovolnice?).

Doplňky zašleme poštou nebo si je můžete vyzvednout osobně v pražské kavárně Veg Teg (Trojická 8, Praha 2).

Informace o základech veganské výživy najdete tady a pokud chcete podpořit naši činnost (a tím i získat členské výhody), přidejte se k nám.

Oběd ze syrové stravy

Jak argumentace zdravím škodí veganství

30. listopad 2010. Autorka: Virginia Messina, veganská dietoložka. Z anglického originálu přeložila Klára Bulantová.

Poznámka ČVS: I v Česku pozorujeme s roustoucím zájmem o veganství také nárůst mnohých nedorozumění o výživě i o veganství jako takovém. I když je pravdou, že převážně rostlinnou stravu je možno doporučovat všem, mnoho lidí tvrdí že čistě rostlinná strava je tou nejzdravější volbou. A rostlinnou stravou to zdaleka nekončí. Mnoho lidí si dnes veganství spojuje i s bezlepkovou stravou, stravou bez cukru (myšleno bez rafinovaného bíleho cukru – sacharózy), výlučně syrovou (raw) stravou a dalšími způsoby stravování. I když je beze sporu dobře, když vegani a veganky dbají o své zdraví a zdraví svých dětí, je také důležité nepodléhat a nešířit přehnaná tvrzení a mýty. Pokud člověk nemá podezření, že trpí nesnášenlivostí lepku, není důvod se mu vyhýbat, stejně jako není důvod proč by lidé neměli jíst tepelně upravovanou stravu. A také není pravdou že čistě rostlinná strava, nebo strava s některým ze zmíněných omezení je zárukou nebo dokonce podmínkou optimálního zdraví pro všechny. Měli bychom mít na paměti, že pokud budeme překrucovat nebo natahovat pravdu, může to snaze žít soucitně, ekologicky i zdravě vážně škodit.  Následující článek je glosou známé veganské dietoložky Virginie Messina na toto téma.

Když se prezident Clinton před několika měsíci stal (téměř úplným) veganem, moje reakce na tuto novinku nebyla tak nadšená, jak asi bývala mohla být. Vidět, jak se vysoce postavení lidé (nebo kdokoli, kdo něco znamená) stávají vegany ze zdravotních důvodů mě znervózňuje. Zaprvé, prezident Clinton označil svou stravu za „přísnou“, což není zrovna lákavé slovo, mluvíme-li o volbě potravin. Také naznačil, že se jedná o „experiment“ a poznamenal, že 82 procent těch, kdo se dají na nízkotučnou, téměř veganskou stravu pozoruje výrazná zlepšení jejich srdečních potíží. Pod čarou tak tedy říká, že pokud nebude mezi těmi osmnácti šťastnými procenty, experiment ukončí. Jeho strava tedy znamená léčbu, nikoli rozhodnutí se pro veganský životní styl.

Jen pro pořádek – očekávám, že prezident Clinton ony výhody zpozoruje, neboť zhubl tolik, že to samo o sobě má silný vliv na riziko vzniku srdečních chorob. Přesto si ale myslím, že argumentace zdravím škodí veganství i zvířatům, a to z několika důvodů.

~ Lidé, kteří se rozhodnou pro veganskou stravu ze zdravotních důvodů, se nikdy nespokojí pouze s tím „být vegany“. Tíhnou k nabírání dalších a dalších omezení jako žádné přidané oleje/tuky, žádné vařené jídlo, jí pouze nezpracované rostlinné potraviny nebo dokonce vynechávají ořechy a semínka. Kdyby kterékoli z těchto omezení mělo skutečné výhody, byla by to jiná věc. Ona je ale nemají a naopak mohou zdraví veganů škodit.

Ráda bych viděla důkazy potvrzující, že vegani konzumující pouze nezpracované potraviny jsou zdravější než ti, kdo pijí obohacený pomerančový džus, jedí vápníkem srážené tofu, olivový olej a čas od času trochu veganské zmrzliny. Já nikdy žádné neviděla. Myslím, že ti, kdo přijímají více restriktivní formy veganství mohou naopak mít více zdravotních problémů, nikoli méně. Světová zdravotnická organizace (WHO) například doporučuje ženám jíst stravu obsahující nejméně 15 procent tuku – přesto některé veganky touží jíst deset procent či méně, přičemž se vyhýbají všem přidaným tukům a omezují další vysokotučná jídla.

Výzkumníci z WHO také přehodnocují pohled na potřebu bílkovin – a někteří se domnívají, že by měla být vyšší než se dosud soudilo. To není problém pro průměrného všežravce a pravděpodobně ani pro průměrného vegana. Ale pro ty vegany, kdo jedí syrovou stravu nebo extrémně nízkotučnou dietu, která minimalizuje i potraviny s vysokým obsahem bílkovin, by to problém být mohl.

~Etický argument pro veganství platí pro všechny. Zdravotní argumenty cílí na velmi konkrétní část obyvatel. V upoutávce ke knize The Engine 2 Diet jedna z osob, jež „program“ absolvovaly, už v něm není, neboť “už ho nepotřebuje“. Čili se – jako mnoho všežravců – těší dobrému zdraví a nevidí jediný důvod, proč by měla být vegankou.

~Argument zdravím není neprůstřelný. Jak už jsem zmínila výše v komentáři o prezidentu Clintonovi, pokud lidé nedostanou výhody, které očekávají, tj. snížení cholesterolu nebo váhy, nemají mnoho důvodů, aby zůstali u veganské stravy. Oproti tomu etický argument vždy dostojí svému závazku. Je to vždy ta nejvíce soucitná volba a vždy prosazuje spravedlnost pro zvířata.

~Argument zdravím není jedinečný. Lidé, kteří se soustředí pouze na zdravotní stránky veganské stravy se mohou nechat zlákat dalšími dietními filosofiemi, které slibují zlepšení zdraví. Pro etické vegany neexistuje srovnatelný nebo alternativní způsob stravování a žití.

Můžeme samozřejmě protiargumentovat, že získávat lidi pro veganství z jakéhokoli důvodu je dobrá věc. Snižuje to využívání zvířat, umožňuje měnit přístup lidí ohledně volby potravy – a to nakonec může otevřít jejich mysle v otázce osvobození zvířat. Jsem nakloněna většině takových snah a kampaní. S využíváním argumentace zdravím tímto způsobem je ale problém – a to ten, že žádný zdravotní argument pro veganství neexistuje.

Samozřejmě existuje velice dobrý argument ve prospěch jezení více (mnohem více) rostlin než živočišné potravy, ale nikdo neprokázal, že člověk musí přijímat pouze rostlinnou stravu, aby byl zdravý. Pokud bychom tedy chtěli vytvořit argument pro stoprocentní veganskou stravu založený na zdravotních výhodách, nemáme jinou možnost než si trochu pohrát s pravdou. Museli bychom přeceňovat výhody veganské stravy a někdy bagatelizovat nebo zavrhovat rizika. A jakmile odbočíme od skutečných faktů, bude naše obhajoba stát na tenkém ledě.

Mám dobrý důvod, proč doporučuji pouze hrstku zdrojů týkajících se veganské výživy; ty zahrnují Vegan Health, Vegetarian Resource Group, Dr. Michaela Gregera a knihy Becoming Vegan a Simply Vegan. Jedná se totiž o spolehlivé zdroje, které nikdy nepřeceňují zdravotní výhody veganství, natož aby ignorovaly potenciální nástrahy. A hádejte co – všechny pocházejí od profesionálů z oblasti zdravotnictví, kteří jsou etickými vegany.