VEG1

Multivitamin připravený odborníky z britské Vegan Society

Vhodný pro všechny vegany, kteří nechtějí nebo nemůžou myslet na doplňování těchto látek z obohacených potravin (B12), z mořských řas, Vincentky (jód), para ořechů (selen) nebo dostatečného pobytu na slunci (kancelářská práce, melanom, alergie).

Koupit VEG1

Proč je VEG1 důležitá?

Vitamin B12

Vitamín B12 neboli kobalamin je důležitý pro správný vývoj centrální nervové soustavy, krvetvorbu, syntézu DNA a proteinů. Jeho nedostatek se projevuje únavou, slabostí, brněním končetin a může vést k anémii, depresi, poruchám paměti a zraku. Nedostatek tohoto vitamínu v těhotenství a časném dětství může vést k nezvratnému poškození plodu a dítěte, mezi které patří celková porucha prospívání, regres ve vývoji mozku, apatie nebo hypotonie.

Vitamín B12 je tvořen bakteriemi a jinými jednobuněčnými organismy v trávicím traktu zvířat. Následkem kontaminace se může vitamín B12 vyskytovat i na povrchu rostlin, které ho normálně netvoří. Ale tento zdroj není při současném hygienickém standardu spolehlivý.

Fermentované potraviny jako tempeh nebo miso, dále také spirulina, mořské a sladkovodní řasy (chlorela) jsou rovněž zdrojem kobalaminu. Stejně tak jsou vitamínem B12 obohacována rostlinná mléka, jogurty, masové alternativy a lahůdkové droždí.

Naše tělo, přesněji bakterie v tlustém střevě, jsou též schopny vitamín B12 tvořit, ale vzhledem k tomu, že se kobalamin vstřebává již v žaludku za pomoci vnitřního faktoru, nemůže být námi vytvořený vitamín využit. Proto musíme tento vitamín doplňovat stravou nebo výživovým doplňkem.  Tělo je schopné zásoby vitamínu B12 uložit v játrech a tyto rezervy vydrží zhruba 3-5 let.

Doporučený denní příjem je 2,4 μg, ale v poslední době se prosazuje denní dávka 4 až 7 μg. Zvýšený příjem je nutný u těhotných a kojících žen.

Vitamin B2

Vitamin B2 neboli riboflavin je ve vodě rozpustný vitamín skupiny B, jehož nadbytečné množství tělo vyloučí močí. Stejně jako ostatní vitamíny skupiny B, je potřeba tento vitamin doplňovat každý den, protože jsou jeho zásoby v těle malé a rychle mizí.

Riboflavin pomáhá degradovat produkty metabolismu, je důležitý pro tvorbu energie, ale také zdravé sliznice, vlasy, kůži, játra a mozek. Jeho nedostatek se projeví popraskanými rty, suchou kůží a jazykem, zánětlivě změněnými a zarudlými dásněmi.

Doporučená denní dávka riboflavinu je 1,3mg pro muže a 1,1 mg pro ženy. U těhotných a kojících je vhodné příjem navýšit na 1,6 mg za den.

Vitamin B6

Vitamin B6 neboli pyridoxin je dalším vitamínem skupiny B. Je důležitý pro tvorbu serotoninu, snižuje hladinu homocysteinu a má proto protektivní vliv na kardiovaskulární systém. Dále je potřebný pro tvorbu červených krvinek, ovlivňuje imunitní systém a kognitivní funkce.

Nedostatek pyridoxinu způsobuje suchou kůži, popraskané rty, suchý a bolavý jazyk, oslabení imunitního systému, poruchy nálad, brnění v končetinách, únavu a v některých případech i epileptické záchvaty.

Doporučená denní dávka je 1,3 mg, ale u osob nad 50 let se doporučuje až 1,7 mg.

Kyselina listová

Kyselina listová je velmi důležitá pro tvorbu nových buněk a prevenci rozštěpových vad centrální nervové soustavy u plodu. Je proto naprosto nutné zaručit dostatečný příjem tohoto vitamínu u těhotných žen. Stejně jako vitamín B6 i kyselina listová snižuje hladiny homocysteinu a redukuje kardiovaskulární riziko.

Nedostatek kyseliny listové se projeví šednutím vlasů, únavou, slabostí, poruchou růstu a bledostí kůže.

Doporučená denní dávka činí 400 μg.

Selen

Selen je důležitý antioxidant a pomáhá tělo chránit před reaktivními formami kyslíku. Přispívá také k regulaci hormonů štítné žlázy.

Jeho nedostatek se projevuje svalovou slabostí, únavou, poruchou imunity, vypadáváním vlasů a může vést až k neplodnosti.

Doporučená denní dávka selenu je 55 μg.

Jód

Jód je součástí hormonů štítné žlázy a podílí se proto na regulaci metabolismu a tělesné teploty. Je důležitý pro správnou funkci svalů, nervů, reprodukci a růst.

Nedostatek jódu vede k vzniku strumy a při nedostatku jódu v těhotenství může dojít u plodu až k projevům endemického kretenismu, které jsou nevratné. Je proto nutné dbát na jeho dostatečný příjem.

Doporučená denní dávka činí 150 μg.

Vitamin D3

Vitamin D3 neboli cholekalciferol pomáhá udržovat normální hladiny vápníku a fosforu v krvi. Je důležitý pro pevné kosti a zuby. Vitamin D se syntetizuje v kůži po dopadu slunečního záření a tvoří své konečné metabolity v ledvinách a játrech. Přestože se doporučuje denně pobývat na slunci 20-30 min, v některých oblastech není sluneční záření dostatečně silné. Proto je obzvlášť v zimních měsících nutné vitamin D doplňovat.

Nedostatek vitaminu D se projeví nespecifickými obtížemi jako je únava, nevýkonnost, vyšší nemocnost. Dále také bolestí kostí a svalů, prodlouženým hojením ran nebo vypadávání vlasů. Na nedostatek vitaminu D je potřeba myslet při projevech deprese, obzvlášť v zimních měsících.

Doporučená denní dávka u osob do 70 let činí 600 UI, u osob starších je vhodné navýšit příjem na 800 UI denně.

Kam dále?