Vyjádření ČVS k článku „Jde to i bez masa“

V časopisu DM drogerie active beauty (6/2015) vyšel článek „Jde to i bez masa“ věnovaný veganství (str. 18 – 22). Velmi oceňujeme zařazení tématu veganství do firemního časopisu, stejně jako bohatou nabídku veganských produktů v DM drogeriích (pomazánky, rostlinná mléka, burgery, dezerty aj.).  

Rádi bychom však uvedli na pravou míru některá tvrzení oslovené odbornice Ivany Molnárové.

Paní Molnárová správně upozorňuje na problematiku vitaminu B12, nicméně neztotožňujeme se s tvrzením, že je „důležité tyto hodnoty za pomoci krevních testů pravidelně kontrolovat a v případě potřeby obohatit jídelníček o příslušné doplňky stravy„. Vitamin B12 by totiž dle současného vědeckého konsensu měli vegani doplňovat vždy a neměli by tedy čekat až na špatné výsledky testů [1]. Na druhou stranu není potřeba, aby všichni vegani chodili pravidelně na krevní testy, pakliže si přísun vitaminu B12 hlídají a nemají žádné obtíže. Pravidelné kontroly však důrazně doporučujeme veganům, kteří jsou přesvědčeni, že doplňky nepotřebují.

Za problematické též považujeme tvrzení, že veganské stravování není vhodné pro pacienty se zvýšenou potřebou živin, děti, seniory, těhotné a kojící matky. Ve skutečnosti se světoví odborníci na výživu shodují v tom, že správně sestavená veganská strava je vhodná pro všechna životní období člověka, včetně těhotenství, kojení, dětství, dospívání a stáří [2, 3, 4]. Souhlasíme s tím, že tato strava musí být správně sestavená a doplněna o vitamin B12 a proto je na místě vegany informovat o zásadách vyvážené veganské stravy pro daný věk [5], ale není třeba je od veganství paušálně odrazovat. Zvláště staří lidé mohou mít z rostlinné stravy řadu výhod např. nižší krevní tlak, snížení hladiny cholesterolu, zdravou váhu, nižší výskyt diabetu 2. typu, onemocnění srdce a mrtvice [6].

Na závěr bychom rádi krátce okomentovali toto tvrzení: „člověk patří jednoznačně mezi všežravce. V případě konzumace pouhého ovoce a zeleniny a zcela bez přísunu bílkovin by se lidský mozek nikdy nevyvinul do stávající podoby.“ Rostlinná strava není jenom ovoce a zelenina, ale také (a především) luštěniny, obiloviny, semena a ořechy. Ty obsahují bílkovin, tuků i cukrů dostatek. I když je člověk všežravec, nehledě na to jakou úlohu v lidské evoluci živočišná strava sehrála, i čistě rostlinná strava obohacená vitaminem B12 dokáže pokrýt veškeré potřebné živiny.

Pro úplnost dodáváme, že hospodářským zvířatům ve velkochovech, odkud dnes pochází většina živočišných výrobků, se také dodává řada vitamínů (vitamin B12 nebo kobalt, vitamin A, vitamin D aj.), takže i běžní konzumenti přijímají tyto vitamíny z doplňků [7].

Kromě výše uvedených tří detailů považujeme článek za zdařilý a děkujeme DM drogerii, že tématu věnuje prostor.


[1] Otevřený dopis od zdravotnických pracovníků a veganských organizací Co by měl každý vegan vědět o vitaminu B12
[2] Stanovisko Academy of Nutrition and Dietetics
[3] Stanovisko Dietitians of Canada
[4] Stanovisko The British National Health Service
[5] Přečtěte si právě vydanou brožuru Veganská strava pro děti a těhotné a kojící ženy (pdf)
[6] The Heart and Stroke Foundation of Canada
[7] Podrobnosti v článku Vitamin B12: zázračná pilulka, nebo Achillova pata veganství?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *