Vyjádření k výroku Radima Horníčka na Denik.cz

Dne 9.1. vyšel na portálu Deník.cz článek s názvem “Med, mléko, vejce? Ne! Jsem vegan”. Jeho součástí je i vyjádření lékaře Radima Horníčka, které je však nepravdivé a zavádějící:

Všechny rostlinné bílkoviny obsahují všech devět esenciálních aminokyselin. Žádná v nich nechybí, ale některé z nich (s výjimkou bílkovin např. ze sóji, cizrny či červených fazolí) mají jedné nebo dvou esenciálních aminokyselin vždycky trochu málo. To se dá vyřešit velice snadno, totiž kombinováním obilovin a luštěnin během dne. Vzorce jejich aminokyselin se totiž doplňují. Prakticky je to velice snadné, protože mnoho klasických jídel už tyto suroviny kombinuje – čočka s chlebem, fazole s rýží nebo třeba hummus s pita chlebem. Dle současných vědeckých poznatků není navíc vůbec nutné tyto suroviny kombinovat v rámci jednoho jídla. Jak už je uvedeno výše, u sóji a některých dalších zdrojů je situace ještě snazší, protože bílkoviny z ní obsahují celé spektrum esenciálních aminokyselin ve správném poměru. Více informací o rostlinných zdrojích bílkovin naleznete ZDE.

V současné západní medicíně existuje většinová shoda v názoru na zdravotní bezpečnost vyvážené rostlinné stravy. Soukromé i veřejné zdravotnické a dietetické organizace světového formátu se shodují na tom, že dobře sestavená rostlinná strava je bezpečná a některé z nich ještě dodávají, že může být i zdraví prospěšná. Seznam zmíněných organizací a jejich stanoviska naleznete ZDE.

Dále připomínáme, že jediným vitaminem, který je nutné při veganském stravování suplementovat, je B12. Tento vitamin je však ve formě doplňku B12 (nebo ve formě jeho prekurzoru kobaltu) dodáván i většině tzv. hospodářských zvířat, protože v halových chovech nemají šanci získat ho přirozenou cestou. Pojídáním konvenčních živočišných produktů tedy konzumujete tentýž laboratorně vypěstovaný vitamin B12 jako vegani. Více informací ZDE. Vegany i nevegany ovšem nabádáme, aby si dávali pozor i na obsah ostatních vitaminů ve své stravě.