Vyjádření k výroku Radima Horníčka na Denik.cz

Dne 9.1. vyšel na portálu Deník.cz článek s názvem “Med, mléko, vejce? Ne! Jsem vegan”. Jeho součástí je i vyjádření lékaře Radima Horníčka, které je však nepravdivé a zavádějící:

Všechny rostlinné bílkoviny obsahují všech devět esenciálních aminokyselin. Žádná v nich nechybí, ale některé z nich (s výjimkou bílkovin např. ze sóji, cizrny či červených fazolí) mají jedné nebo dvou esenciálních aminokyselin vždycky trochu málo. To se dá vyřešit velice snadno, totiž kombinováním obilovin a luštěnin během dne. Vzorce jejich aminokyselin se totiž doplňují. Prakticky je to velice snadné, protože mnoho klasických jídel už tyto suroviny kombinuje – čočka s chlebem, fazole s rýží nebo třeba hummus s pita chlebem. Dle současných vědeckých poznatků není navíc vůbec nutné tyto suroviny kombinovat v rámci jednoho jídla. Jak už je uvedeno výše, u sóji a některých dalších zdrojů je situace ještě snazší, protože bílkoviny z ní obsahují celé spektrum esenciálních aminokyselin ve správném poměru. Více informací o rostlinných zdrojích bílkovin naleznete ZDE.

V současné západní medicíně existuje většinová shoda v názoru na zdravotní bezpečnost vyvážené rostlinné stravy. Soukromé i veřejné zdravotnické a dietetické organizace světového formátu se shodují na tom, že dobře sestavená rostlinná strava je bezpečná a některé z nich ještě dodávají, že může být i zdraví prospěšná. Seznam zmíněných organizací a jejich stanoviska naleznete ZDE.

Dále připomínáme, že jediným vitaminem, který je nutné při veganském stravování suplementovat, je B12. Tento vitamin je však ve formě doplňku B12 (nebo ve formě jeho prekurzoru kobaltu) dodáván i většině tzv. hospodářských zvířat, protože v halových chovech nemají šanci získat ho přirozenou cestou. Pojídáním konvenčních živočišných produktů tedy konzumujete tentýž laboratorně vypěstovaný vitamin B12 jako vegani. Více informací ZDE. Vegany i nevegany ovšem nabádáme, aby si dávali pozor i na obsah ostatních vitaminů ve své stravě.

3 Komentářů

  1. Alexandr Darius Radecký

    Rád bych doplnil, že „kompletní“ bílkoviny nemá jen soja, ale namátkou i tyto rostlinné zdroje:
    Cizrna
    http://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4325/2
    Červené fazole
    http://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4301/2
    Pohanka
    http://nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5682/2
    I s odkazy na detailní nutriční složení

    1. ČVS/T (Autor článku)

      Díky, text jsme poupravili.

  2. Jana

    Já nejsem odborník, ale dovolte mi svěřit se zde se svou zkušeností. Před 12 lety mi byla diagnostikována RS. Jídelníček jsem nikdy moc neřešila, nebyla jsem typ co by se „nacpával fast foodem“, ale sušenky z automatu a na střední občas i cigaretka s kávou místo snídaně mě neminula. V prvních letech nemoci jsem měla časté ataky, přidaly se i deprese, spousta léků atd. Jednoho dne jsem se ale rozhodla, že to změním a začala jsem žít jinak. Nejdřív jsem se stala vegetariánkou a později vegankou. Na MRI chodím každý rok, po prvních letech jsem měla progresi, která se údajně už nedala zastavit a moje prognoza do budoucna nebyla nijak růžová. Léky se měnily a přidávaly a situace se nelepšila. Po tom co jsem přešla na vegetariánskou a později na veganskou stravu se všechno začalo obracet. Zanětlivá ložiska na MRI se začala zmenšovat, ataky ani jiné problémy už se neobjevovaly, deprese zmizely, léky se vysadily. V současné době jsem 7 let bez jakýchkoli komplikací a příznaků RS (a vůbec bez jakýchkoli nemocí včetně chřipek a rýmiček), nález na MRI je dobrý a statický, neberu téměř žádné léky, aktivně sportuji, pracuji na zahradě, chodím do práce..netrpím naprosto žádnou únavou..Samozřejmě, že strava nebyla tím jediným faktorem, který jsem ve svém životě změnila, jde o celkový přístup. Veganství koneckonců nepovažuji jenom za výživový směr. I když moje osobní zkušenost není nijak vědecky podložená skutečně jsem přesvědčená, že mě veganství „uzdravilo“. A na závěr ještě jedna informace pro všechny pochybovače (tentokrát vědecky podložená)- každé tři měsíce chodím na krevní testy (celkem je sledováno 40 hodnot) a jednou za rok pak velký krevní obraz..hodnoty, které mám jsou naprosto ukázkové, stabilní a nijak nekolísají…tak to jen pro ty, kteří by snad mohli souhlasit s názorem, že vaganská strava není schopná plnohodnotně zastoupit všechny fyziologické potřeby (jen pro info kromě B12 nic nesuplementuji).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *