Výživa a zdraví

Veganství je životní styl, který se vyznačuje konzumací stravy čistě rostlinného původu.

Správně sestavená a vyvážená veganská strava je nejen bezpečná, ale může též pomoci při prevenci či léčbě některých nemocí. V této sekci se Vám proto pokusíme předat základní informace o rostlinné stravě, jejich výhodách a možnou aplikaci poznatků do každodenního života.

Pro zdravotní benefity veganství však nestačí jen vyřadit živočišné potraviny z jídelníčku. V nevhodně sestavené stravě mohou chybět důležité látky, zejména některé vitamíny nebo minerály. To bohužel platí i pro stravu „normální“ (neveganskou).

Nadbytečná konzumace smažených produktů, nadměrné užívání olejů a průmyslově zpracovaných potravin rozhodně pozitivní účinky nepřináší. Neznamená tedy, že vše veganské je nutně zdravé. Pokud dáte přednost konzumaci surovin v jejich přírodní formě, budete se snažit o redukci průmyslově zpracovaných potravin, pocítíte změnu k lepšímu, ať už nějakým onemocněním trpíte nebo ne.

Rostlinná strava má vliv na redukci hmotnosti, cholesterolu, reguluje krevní tlak i glykémii (hladinu cukru v krvi). Má preventivní vliv na vznik rakoviny, zejména tlustého střeva, prostaty a prsu. Potenciál rostlinné stravy je obrovský. Základní informace, kde se dozvíte, jaké potraviny patří do zdravého jídelníčku a jak si správně sestavit váš ideální talíř se dočtete zde.  

Doporučení jsou vhodná pro dospělé a děti od 12 let. Těhotným ženám a rodičům mladších dětí doporučujeme nastudovat speciální literaturu. Základní přehled poskytuje brožura Veganská strava pro děti a těhotné a kojící matky.

Healthy sandwiches with soft cheese and raw spring vegetables on crisp rye bread

Znáte naší brožuru Průvodce veganstvím? Klade za cíl zvýšit informovanost o zdravotní vhodnosti veganské stravy, o požadavcích na vyvážený veganský jídelníček, ale i o praktických a etických otázkách.