Fosfor

Dalším důležitým prvkem je fosfor. Společně s vápníkem je to v těle nejvíce zastoupený minerál. Jaký vliv má fosfor na bilanci vápníku?

Kde se fosfor vyskytuje a k čemu slouží?

Většina fosforu, zhruba 85%, se vyskytuje v kostech. Kromě pevných kostí a zubů je fosfor také nutný pro tvorbu energie (ATP), je součástí membrán, DNA a udržuje pH v mezích normy.

Doporučená denní dávka

Denně bychom měli přijmout 700 mg fosforu. Velmi důležitý je poměr přijatého fosforu k vápníku, který by měl být 1:1.

Jaké potraviny jsou bohaté na fosfor?

V běžné stravě je častěji problém s nadbytkem fosforu, než s jeho nedostatkem. Ve velkém množství se vyskytuje v mléčných výrobcích, mase, masných výrobcích, průmyslově zpracovaných potravinách a coca-cole. Fosfor je také součástí některých “éček” a je v hojné míře zastoupen ve fast-foodových restauracích.

Nadbytek fosforu pak negativně ovlivňuje vstřebávání a bilanci vápníku. Proto bychom se měli konzumaci zejména masných výrobků a mléčných výrobků raději vyhnout.

Mnohem lepší je zařazení rostlinných potravin jako luštěnin, ořechů a celozrnných obilovin, které jsou skvělým zdrojem fosforu a nabízí kromě toho ještě dostatek vlákniny, vitaminů, dalších minerálů a antioxidantů.

Obsah fosforu ve vybraných potravinách je uveden v Tabulce 1.

Vstřebávání vápníku a hořčíku

Fosfor se v potravinách vyskytuje ve formě fytátů, které, jak jsme již zmínili, omezují vstřebávání vápníku a hořčíku. Zhruba polovina fosforu je vázaná, druhá polovina volná. Již zmíněným máčením, klíčením a fermentací luštěnin a ořechů dochází k uvolnění zbytku fosforu a zvýšení absorpce ostatních minerálů. Proto tyto postupy neopomíjejte.  

Shrnutí:

  • Omezte příjem masných a mléčných výrobků, průmyslově zpracovaných produktů a coca-coly
  • Udržujte poměr přijatého fosforu a vápníku 1:1
  • Do svého jídelníčku zařaďte luštěniny, ořecha a celozrnné potraviny
  • Luštěniny a ořechy obsahují fytáty, které snižují vstřebávání minerálů. Jejich množství lze snížit máčením, klíčením nebo fermentací

Zdroje

  1. DAVIS, Brenda a Vesanto MELINA. Becoming vegan: the complete reference to plant-based nutrition. Comprehensive edition. Summertown, Tennessee: Book Publishing Company, [2014]. ISBN 9781570672972.
  2. https://www.dietitians.ca/Your-Health/Nutrition-A-Z/Minerals/Food-Sources-of-Phosphorus.aspx
  3. https://www.nephrocare.cz/fileadmin/user_upload/documents/cz/Hodnoty_fosforu_01.pdf

Kam dále?