Houbová inspirace – lesní houby v rostlinné kuchyni

BLOG | 15. 7. 2021

Léto si neužívají jen milovníci a milovnice sluníčka a koupání, ale také ti, kteří milují jídlo, především to lokální. Blízké lesy nám kromě rychlého občerstvení v podobě borůvek a dalších plodů nabízí také vitamíny nabité houby. Jak je správně a chutně upravit bez použití živočišných surovin?

Léto je časem smetanových houbových omáček a praženic připravených z čerstvých hub. Svůj jídelníček tak můžete obohatit o jídla z pravých hřibů či oblíbených lišek. Vyzkoušet můžete také lahodné obalované smažené bedly. Skvělé je, že všechna oblíbená houbová jídla snadno připravíte z čistě rostlinných surovin. 

Smetanu hravě nahradíte sójovou nebo ovesnou verzí, která je již dnes dostupná snad v každém supermarketu. Při obalování hub můžete vajíčko v trojobalu vynechat nebo nahradit rozmíchanou hrachovou moukou s kořením. Při dochucování nezapomeňte použít čerstvé bylinky jako je oregano, šalvěj, rozmarýn nebo estragon.

Proč houby?

Lesní houby jsou doslova zásobárnou zdraví prospěšných látek z řad antioxidantů včetně polyfenolů a polysacharidů, jejichž význam se zkoumá například v souvislosti s rakovinou. „Jde například o flavonoidy a fenolové kyseliny, které by dle některých studií mohly mít vliv na zpomalení růstu nádorů. Z polysacharidů je zajímavý beta glukan, který stimuluje imunitní systém a má tak potenciál chránit tělo před infekcemi,” vysvětluje výživová poradkyně Mgr. Pavla Široká.

Další zajímavá látka v houbách je ergothionein, u kterého výzkum naznačil, že může pomáhat snižovat hladinu triglyceridů (drobných tukových částic) v krvi po jídle. Jedna studie u 10 mužů zjistila, že konzumace 2 čajových lžiček (8 gramů) nebo 1 polévkové lžíce (16 gramů) houbového prášku jako součásti jídla významně snížila hladinu triglyceridů v krvi ve srovnání s kontrolní skupinou. Ergothionein by tak mohl působit preventivně před cévními onemocněními jako je infarkt či mrtvice.

Houbová bruschetta

Suroviny: 250 g čerstvých hub, 2 stroužky česneku, svazek hladkolisté petržele, mletý kmín, hrubá sůl, pepř, olivový olej, 4 plátky kvalitního pečiva

Postup: V pánvi zahřejeme olej. Houby nakrájíme najemno a dáme na pánev spolu s prolisovaným česnekem a orestujeme. Přidáme najemno nasekanou petrželku, špetku mletého kmínu, sůl a pepř. Promícháme a necháme na pánvi, dokud se nespojí ingredience a chutě. Pečivo opečeme z obou stran. Bruschettu servírujeme posypanou čerstvou petrželkou, čerstvě mletým pepřem a pokapanou kvalitním olejem.

Veganská kulajda

Suroviny: 2 hrnky nakrájených čerstvých lesních hub, 1-1,5 litru zeleninového vývaru, 3 středně velké brambory, 200 ml rostlinné smetany (sójová, rýžová nebo ovesná), svazek čerstvého kopru, 2 lžíce cukru, 1 lžíce rostlinného másla, 1 lžíce celozrnné mouky, bobkový list, 4 lžíce octa, 1 lžička drceného kmínu, 3 kuličky nového koření, sůl, pepř

Postup: V hrnci rozpustíme vrchovatou lžíci másla a zaprášíme lžící celozrnné mouky a restujeme, dokud směs nezezlátne. Do rozpálené jíšky přilijeme vývar a rozšleháme metličkou. Přivedeme k varu a přidáme očištěné a nakrájené houby, bobkový list, kmín a nové koření. Osolíme a opepříme. Vaříme asi 15 minut a přidáme nakrájené brambory. Až budou brambory i houby měkké, odstavíme z ohně a vmícháme rostlinnou smetanu. Dochutíme octem a cukrem. Nakonec vsypeme nasekaný kopr. 

Lišky ve smetanové omáčce s čerstvými bylinkami a rýží

Suroviny: miska lišek, menší cibule, 1 stroužek česneku, čerstvé bylinky (např. petržel, šalvěj, estragon, pažitka, oregano), lžíce řepkového oleje, 100 ml sójové smetany, 100 ml bílého vína, rýže k podávání

Postup: Cibuli nakrájíme najemno a na troše oleje osmažíme do zlatova. Přidáme rozmáčknutý stroužek česneku, čerstvé bylinky a nakrájené houby. Podlijeme rostlinnou smetanou a vínem a dusíme asi 20 minut pod pokličkou. Nakonec zjemníme trochou sójové smetany, necháme 5 minut probublat a dochutíme solí, pepřem, případně česnekem.

Houbový kuba s uzeným tofu

Ingredience: 1 hrnek loupané pohanky (kroupy), 250 g lesních hub, uzené tofu, 1 cibule, 3 stroužky česneku, 2 lžíce sójové omáčky, lžička mletého kmínu, sůl a pepř dle chuti, olej na smažení.

Postup: Pohanku propláchneme vodou a vhodíme do vroucí osolené vody. Vaříme 5 minut, poté necháme dojít pod pokličkou. Mezitím si nakrájíme cibuli najemno, osmažíme na řepkovém oleji, přidáme nakrájené houby, utřený česnek a na kostky nakrájené uzené tofu, okořeníme kmínem, solí a pepřem, smažíme do změknutí žampionů, poté přidáme sójovou omáčku. Tuto směs poté přidáme k pohance, a zapékáme v troubě cca 15 minut.

Sírovec – šampión mezi houbami

Milovníci a milovnice hub jistě nepohrdnou žádným z chutných jedlých druhů a každý si přijde na své. Jedna houba má ale přeci jen speciální postavení a je známá především mezi vegany a vegetariánkami. Jde o sírovec žlutooranžový – dřevokaznou houbu, která roste na kmeni stromů a je poměrně vzácná, jakmile ji však najdete, rozhodně ji nepřehlédnete. Sírovec je totiž typický svou sytě žlutou barvou. V kuchyni zase překvapí tím, že velmi autenticky připomíná kuřecí maso.

Příprava sírovce je jednoduchá, po očistění ho nakrájíme na nudličky či větší řízky a uvaříme ve slaném zeleninovém vývaru. Poté můžeme marinovat či upravovat jako maso. Nudličky můžeme například přidat do omáčky z rostlinné smetany, opražit na pánvi a podávat s nudlemi a asijskou zeleninou nebo můžeme větší kousky obalit ve veganském trojobalu a smažit jako řízky.

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-book plný inspirace

Stáhněte si zdarma e-book, ve kterém naleznete inspiraci na rostlinné snídaně, svačiny, obědy i dezerty. Ať už se rozhodnete začít s bezmasým pondělím, vyzkoušíte měsíční veganskou výzvu nebo budete ve svých oblíbených jídlech postupně zaměňovat živočišné produkty za rostlinné, rádi vám pomůžeme.

Stáhnu si e-book