Jak přežít vztah s neveganem

BLOG | 10.7. 2020

I když je veganství v současnosti velkým trendem a mluví se o něm zejména v souvislosti s jídlem, pořád je to v první řadě životní filosofie. Vegani odmítají využívání zvířat pro jakékoliv účely a kromě živočišných potravin se tedy vyhýbají i kosmetice a drogerii testované na zvířatech, kůži, vlně i návštěvám zoo, různých akvárií a cirkusů. Zdaleka se tedy nejedná pouze o dietu, při které se každý z partnerů stravuje jinak, ale veganství se dotýká mnoha dalších aspektů běžného života, trávení volného času i výchovy děti. 

Samozřejmě je velký rozdíl mezi tím, když si hledáte nový protějšek a můžete tak zvážit i jeho postoje k veganství a tím, když se v dlouholetém partnerství rozhodne pro tuto změnu pouze jeden z vás. Co tedy dělat, abyste žili v souladu se svými hodnotami a zároveň neohrozili vztah?

Nevyvíjejte na partnera příliš velký tlak

Také jsme to zažili. Jakmile jsme se dostali k informacím o špatném zacházení se zvířaty ve velkochovech, měli jsme potřebu tyto poznatky s každým sdílet v domnění, že se bude také okamžitě o veganství zajímat.

Ne všichni ale mají o tak velkou změnu životního stylu zájem a jsou na ni připraveni. Proto na partnera příliš netlačte a dávkujte mu informace postupně. Vyhýbejte se útočnému tónu a na otázky odpovídejte trpělivě. Pro váš protějšek je to též obrovská změna, kterou potřebuje zpracovat.

Nastavte si hranice

Nastavení hranic je klíčovým prvkem, jak toto spolužití zvládnout. I když se snažíte vašeho partnera respektovat, některé běžné činnosti se teď pro vás mohou stát etickým dilematem. Promluvte si proto otevřeně o tom, co je teď pro vás náročné a jaké kompromisy můžete udělat.

Některé páry souhlasí s tím, že maso ani živočišné produkty se do domácnosti už nakupovat nebudou, jiné si pro tyto výrobky vyhradí vymezený prostor v lednici. Je také pravděpodobné, že už nebudete chtít nakupovat nic neveganského, domluvte se proto na tom předem, abyste se vyhnuli konfliktům.

Co se týče vaření, řešením může být, když se doma budete stravovat všichni vegansky nebo budete připravovat alespoň společný základ, který si každý upraví podle svých preferencí.

Než vyrazíte na rande, podívejte se na menu restaurace

Nenechte si zkazit rande tím, že vyrazíte do restaurace, která nenabízí žádné veganské možnosti. I když se na menu běžných podniků objevuje stále více rostlinných jídel, pořád se najde mnoho takových, které v kolonce bezmasá jídla nabízejí pouze smažený sýr a nevábný salát. Podívejte se proto na menu dopředu a vybírejte tak, abyste se chutně najedli oba. Pomoci vám může aplikace HappyCow, ve které si můžete vyfiltrovat nejen čistě veganské a vegetariánské restaurace, ale i ty, které mají alespoň několik veganských jídel. 

Respekt jako základ každého vztahu

Jakýkoliv dlouholetý vztah vyžaduje respekt. Zatímco váš partner nemusí rozumět veganství, může vás alespoň podporovat. To znamená, že si z vás nebude utahovat a zesměšňovat vás před rodinou a přáteli. Bude vám naopak projevovat úctu a nebude vás nutit do něčeho, co je proti vašemu přesvědčení.

Respekt ale funguje oboustranně. I když vás utrpení zvířat bolí, budete se muset vypořádat s faktem, že váš protějšek se možná také stane veganem až za několik měsíců, pět let nebo možná nikdy. V případě, že nedokážete zvládnout představu spolužití s karnistou, je na čase upřímně si promluvit o vašich možnostech v budoucnosti.   

Zdravá komunikace

Komunikace je základem pro každý vztah, o to vic to platí pro spolužití, kde partneři vyznávají odlišné hodnoty. Konverzace je i prostorem pro učení se jeden od druhého. Máte tak prostor vysvětlit partnerovi, co vás k veganství vedlo a proč je to pro vás tak důležité. Můžete si také promluvit o dopadech živočišného průmyslu na planetu či zdravotních benefitech rostlinného stravování. Vyhněte se ale vytváření pocitů viny a vyvíjení nátlaku. 

Motivujte pozitivně

Asi každý vegan touží po tom, aby i všichni jeho nejbližší rozuměli této filosofii a rozhodli se také žít ohleduplně vůči zvířatům a planetě. Nevidět u nich dlouhodobě žádný pokrok může být hodně frustrující.

Dávejte si ale pozor na hranici mezi sdílením toho, co je pro vás důležité a obviňováním ostatních. Místo výčitek se zaměřte na to, jak partnera motivovat pozitivně. Zkuste připravit oblíbená jídla v rostlinné podobě, navštivte spolu veganskou restauraci či festival, kde můžete ochutnat ty nejchutnější pokrmy nebo nakupte kvalitní alternativy masných a mléčných produktů.

A co děti?

Pokud je váš vztah na začátku, budoucnost zatím řešit nemusíte, ale jestli už plánujete společnou rodinu, je čas na seriózní dialog. Budete své děti vychovávat vegansky či nevegansky a proč? Jak vysvětlíte různé stravovací návyky prarodičům? Budete si s dětmi povídat o tom, odkud pochází maso? A pokud ano, tak v jakém věku? Všechny tyto otázky byste si měli společně zodpovědět, abyste se vyhnuli konfliktu v buducnosti.

Jahodový koláč s mátou a pistáciemi

Suroviny

Těsto: 300 g hladké mouky, 150 g rostlinného margarínu, 5 lžic vody, 2 lžíce moučkového cukru, špetka soli

Náplň: 400 g jahod nakrájených na plátky, 100 g rozmačkaných jahod, 1 hrnek vody, ¾ hrnku cukru, 2 lžíce citronové šťávy, špetka soli, 3-4 lžíce kukuřičného škrobu, čerstvá máta, pistácie

Postup

Z mouky, cukru, soli a margarínu vypracujeme těsto, dle potřeby přidáme studenou vodu. Těsto vmačkáme do formy a vložíme na 15 minut do lednice. Pečeme přibližně 15  minut na 180 ℃, necháme krátce vychladnout a vyklopíme z formy. 

Rozmačkané jahody s cukrem a vodou několik minut povaříme. Kukuřičný škrob rozmícháme v troše vody s citronovou šťávou. Přidáme k jahodové omáčce a provaříme. Nakonec přidáme na plátky nakrájené jahody. Náplň nalijeme na upečené těsto a ozdobíme pistáciemi a čerstvou mátou. Na ozdobu můžeme také místo klasické šlehačky vyšlehat tuhou část kokosového mléka z plechovky s troškou moučkového cukru.

O nás

Jako nezisková organizace usilujeme o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata i naši planetu.

Zůstaňme v kontaktu

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-book plný inspirace

Stáhněte si zdarma e-book, ve kterém naleznete inspiraci na rostlinné snídaně, svačiny, obědy i dezerty. Ať už se rozhodnete začít s bezmasým pondělím, vyzkoušíte měsíční veganskou výzvu nebo budete ve svých oblíbených jídlech postupně zaměňovat živočišné produkty za rostlinné, rádi vám pomůžeme.

Stáhnu si e-book