Otestovali jsme: Kolik vápníku skutečně obsahuje tofu?

BLOG | 10.5. 2020

Kolik skutečně obsahuje tofu vápníku? A liší se mezi sebou tofu od různých výrobců? Opravdu má lepší obsah vápníku tofu srážené vápenatými solemi? Jaké tofu je z hlediska obsahu vápníku nejbohatší? Tyto otázky už vás nemusí trápit, otestovali jsme je pro vás! A nyní přinášíme výsledky.

Upozorňujeme, že se jedná o test obsahu vápníku v tofu, nejedná se o test kvality tofu.

„Na našich kurzech a webinářích se lidé často ptali, jaké tofu má nejlepší obsah vápníku a které značky si vybírat. Ve veganské komunitě se často traduje, že nejlepší je tofu srážené vápenatou solí, chtěli jsme však mít jistotu a naše doporučení podložit testem v nezávislé laboratoři,” vysvětluje výživová poradkyně Mgr. Pavla Široká.

Ačkoliv je tofu často chápáno pouze jako zdroj rostlinných bílkovin, pro vegany, veganky a osoby nekonzumující mléčné produkty jde také o důležitý zdroj vápníku. „Dle výzkumů přijímají vegani 500 – 940 mg vápníku denně (1,2,3,4,5), což je 50 – 94 % doporučené denní dávky. Na veganské stravě tak můžeme přijímat jak dostatek, tak nedostatek vápníku,”  varuje Mgr. Pavla Široká.

Při respektování zásad plnohodnotné rostlinné stravy a dodržování několika jednoduchých kroků lze dosáhnout doporučené denní dávky vápníku velmi snadno. Jedním z tipů vedle nahrazení mléčných produktů za obohacená rostlinné mléka a obohacené jogurty a zařazení zeleniny bohaté na vápník (např. brokolice, kadeřávek, pak choi) je právě i pravidelná konzumace sójových produktů. „Dle výzkumů je vstřebatelnost vápníku z tofu je přibližně stejná jako u kravského mléka, tedy okolo 30 %,” dodává Mgr. Pavla Široká.

V nutričních tabulkách narazíme na různé údaje ohledně obsahu vápníku v tofu, od 60 mg do 250 mg. U tofu tedy nebylo možné říci, kolik bychom jej měli konzumovat, pokud máme nedostatek vápníku. Otázkou je, zda a jak se liší jednotlivé značky v obsahu vápníku. V nezávislé akreditované zkušební laboratoři PM lab jsme nechali otestovat celkem 6 vzorků tofu a pro srovnání také jeden tempeh. Do testování jsme se snažili zařadit větší známé hráče na trhu se sójovými produkty, ale i menší výrobce.

Otestovali jsme tofu: Alfabio (Lunter), Sunfood, dmBio, Kaufland (Take it Veggie), Soyka, Vitall a tempeh Sunfood. Až na výjimku tofu Vitall bylinka byly všechny vzorky základní tofu natural a tři z produktů byly také v bio kvalitě. Bohužel se nám nepodařilo sehnat vzorky tofu Veto a Country Life. Výsledky byly zajímavé.

Na první místě se s obsahem vápníku 272 mg / 100 g umístilo Lunter tofu natural slovenské firmy Alfabio. Toto tofu je také velmi dobře dostupné, kromě Tesca, Globusu, Billy nebo Coop Terna ho seženete také v Lidlu pod privátní značkou Chef select. I cenou se řadí k těm méně finančně náročným.

Vážíme si ocenění, které získalo naše LUNTER TOFU. Toto tofu vzniká tradičním dva tisíce let starým poctivým výrobním postupem,” sděluje Pavel Dvořáček, key account manager společnosti Alfabio. Takto vyrobená pochoutka má prokazatelně příznivé účinky na lidské zdraví,” dodává Dvořáček.

Další dvě umístěná tofu byla dokonce v bio kvalitě a jednalo se od tofu dmBio a K Take it veggie prodávané řetězcem Kaufland. Tyto dvě tofu za prvním místem zaostávala jen nevýrazně (240 mg a 220 mg na 100 g výrobku). Kdo tedy volí tofu jako svůj primární zdroj vápníku a zároveň si potrpí na bio kvalitu, tyto dva produkty pro něj mohou být tou správnou volbou.

Dbáme na to, aby produkty obsahovaly jen ty správné přísady pocházející z ekologického zemědělství a vyráběli je jen ti nejvhodnější a osvědčení dodavatelé. Kromě toho jsou všichni výrobci pro dmBio certifikovaní IFS Food (International Featured Standards – nezisková organizace, která dbá na všeobecný standard bezpečnosti potravin v obchodních řetězcích),” dodává Jiří Peroutka, manager komunikace společnosti dm.

I řetězec Kaufland se těší z množství vápníku ve sledovaném tofu, komunikační manažerka řetězce Renata Maierl dodává, že produktová řada K Take it veggie nabízí velký výběr lahodných veganských nebo vegetariánských výrobků a velmi dbáme na kvalitu a čerstvost našeho sortimentu.”

Všechny tři umístěná tofu mají jedno společné – jsou srážená vápenatými solemi, konkrétně síranem vápenatým. Ačkoliv lze obě srážedla považovat za tradiční a jsou v Číně k výrobě tofu používána po mnoho století, někteří výrobci preferují srážení tofu solí nigari. Při použití těchto vápenatých srážedel dochází ke zvýšení množství vápníku ve výrobku, ovšem ne přírodní cestou. Tímto směrem jít nechceme, umělé přidávání vápníku není naším cílem,” sděluje Iveta Hajduková, manažerka jakosti společnosti Lahůdky Palma vyrábějící tofu Vitall. Pokud by byl zájem ze strany zákazníků o zvýšení obsahu vápníku tímto přídavkem, budeme na to jistě reagovat. Prozatím jsme se s tím nesetkali,” pokračuje Hajduková. Tofu srážená solí nigari měla testů mnohonásobně méně vápníku. To však rozhodně neznamená, že tofu od těchto výrobců jsou špatná, jedná se často o velmi chutné a kvalitní produkty, ale pro dostatečný příjem vápníku doporučujeme vybírat tofu srážená síranem vápenatým. 

Zajímavý byl také obsah vápníku v tempehu od Sunfood, který obsahoval přibližně o polovinu více vápníku než tofu natural od stejného výrobce.

Co jsme tedy zjistili?

  • Způsob srážení tofu má zásadní vliv na konečný obsah vápníku. Tofu srážená vápenatými solemi (např. síran vápenatý) mají v průměru více než čtyřnásobné množství vápníku v porovnání s tofu sráženými solí nigari. Jedná se o tofu Alfabio (Lunter, také dostupné pod privátní značkou Lidl Chef select), tofu dmBio a tofu Take it veggie od řetězce Kaufland.
  • Tempeh má dle našeho testu vyšší obsah vápníku než tofu srážené nigari solí.
  • 1 kostka tofu sráženého vápenatými solemi pokryje přibližně polovinu doporučené denní dávky vápníku. Jde tedy o mnohem lepší zdroj, než kravské mléko, tvarohy či jogurty, které mají stejnou vstřebatelnost. Zde si můžete porovnat sojový tvaroh (tofu) vs. běžný tvaroh z kravského mléka:
    • 70 – 100 mg vápníku (100 g tvarohu z kravského mléka)
    • 220 – 272 mg vápníku (100 g tofu srážené vápenatými solemi, Lunter, DM BIO a Kaufland Take it veggie) 
    • 61 – 82 mg vápníku (100 g tofu srážené solí nigari, Sunfood, Vitall, Soyka)

Zdroje:

  • (1) Ho-Pham LT et al. Vegetarianism, bone loss, fracture and vitamin D: a longitudinal study in Asian vegans and non-vegans. Eur J Clin Nutr. 2012,66(1):75-82
  • (2) Kohlenberg-Mueller K et al. Calcium balance in young adults on vegan and lacto-vegetarian diet. J Bone Miner Metab 2003;21(1):28-33
  • (3) Lanham-New SA. Is “vegetarianism” a serious risk factor for osteoporotic fracture? Am J Clin Nutr. 2009;90(4):910-1
  • (4) Mangels AR et al. The Dietetians Guide to Vegetarian Diet. Dec. 2013;113(12):1610-9
  • (5) Rizzo NS et al. Nutrient profiles of vegetarian and nonvegetarian dietary patterns. J Acad Nutr Diet Dec. 2013;113(12):1610-9
O nás

Jako nezisková organizace usilujeme o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata i naši planetu.

Zůstaňme v kontaktu

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-booky plné inspirace

Stáhněte si zdarma některý z našich e-booků plných veggie inspirace od snídaní po večeře. Ať už se stravujete rostlinně nebo teprve začínáte živočišné produkty ve svém jídelníčku omezovat, naše e-booky vám jistě přijdou vhod. Vaříte podle našich receptů? Dejte nám o tom vědět, označte nás a přidejte #VarimesCVS a #veggieinspirace.
Stáhnu si e-book