Zařazeno do jídelníčku: Chřest

BLOG | 2. 5. 2021

Křupavý symbol jarní zeleniny se sklízí od dubna do června a podle způsobu pěstování můžete sehnat chřest v různých barvách od bílé přes fialovou až po zelenou. Jaké zajímavé látky tyto roztomilé výhonky obsahují? A jak s chřestem nejlépe naložit v kuchyni? Připravili jsme pro vás lákavé recepty!

Chřest je jako většina zeleniny nízkokalorická potravina. Mnohé překvapí, že z makroživin jsou v zeleném chřestu nejvíce zastoupené bílkoviny (3 g na 100 g), za kterými následuje vláknina (2 g na 100) g) a sacharidy (2 g na 100 g). Z dalších nutrientů je chřest bohatý především na vitamín C, E, K, kyselinu listovou či betakaroten. Obsahuje také zajímavé množství draslíku a zinku.

Dále je chřest bohatý na antioxidanty včetně quercetinu, isorhamnetinu a kaempferolu, které mají vliv na snížení krevního tlaku a působí také protizánětlivě. Kaempferol se dává dokonce do souvislosti s redukcí rizika rozvoje rakoviny tím, že chrání naše tělo před volnými radikály, a také brání rakovinovým buňkám v růstu,” zmiňuje výživová poradkyně Pavla Široká. Fialový chřest navíc obsahuje pigmentové látky antokyany – antioxidanty, které také snižují krevní tlak a riziko srdečních onemocnění.

Chřest je ideální nakupovat čerstvý a ihned zpracovat, dokud je křupavý a šťavnatý. Delším skladováním bohužel ztrácí na těchto kvalitách. V obchodě poznáte čerstvý chřest tak, že není ohebný (gumový), ale spíše by se při tlaku zlomil. Před zpracováním je většinou nutné zbavit chřest tuhých vláken a dřevitého konce, zelený chřest většinou loupat nemusíte. Chřest skvěle chutná blanšírovaný a prudce osmažený na troše olivového oleje se solí a pepřem, můžete ho také přidat ke grilované zelenině či do salátu nebo vyzkoušet některý z našich receptů.

Polévka ze zeleného chřestu

Suroviny: 1 svazek zeleného chřestu nakrájeného na menší kousky, 1 hrnek špenátu, 4 stroužky česneku, 2 hrnky zeleninového vývaru, 200 ml rostlinné smetany, 2 lžíce lahůdkového droždí, 2 lžíce citronové šťávy, 1 lžíce olivového oleje, sůl, pepř

Postup: Chřest s nadrobno nakrájeným česnekem krátce orestujeme na olivovém oleji, přidáme zeleninový vývar, osolíme, opepříme a vaříme do změknutí chřestu. Vmícháme špenát a krátce povaříme. Nakonec přimícháme lahůdkové droždí s rostlinnou smetanou a rozmixujeme. Ochutíme solí citronovou šťávou.

Pohankový salát s chřestem a hráškem

Suroviny: 1 hrnek pohanky, 2 hrnky vody, 1 svazek chřestu, 2 stonky jarní cibulky, 1 hrnek čerstvého hrášku, šťáva z jednoho citronu, 2 lžíce olivového oleje, 1 lžíce tamari, sůl, pepř, hrst petrželové natě, hrst slunečnicových semínek

Postup: Pohanku propláchneme vodou a vhodíme do vroucí osolené vody. Vaříme 5 minut, poté necháme dojít pod pokličkou. Uvařenou pohanku smícháme s olivovým olejem, citronovou šťávou, tamari omáčkou, nadrobno nakrájenou jarní cibulkou, hráškem a petrželovou natí. Dochutíme solí a pepřem. Chřest omyjeme, nakrájíme a třetiny a opečeme na rozehřáté pánvi na olivovém oleji. Osolíme hrubozrnnou solí a přidáme k pohankovému salátu. Ozdobíme slunečnicovými semínky, které jsme předtím orestovali na suché pánvi.

Špagety s pečeným chřestem a cherry rajčaty

Suroviny: 400 g celozrnných špaget, 1 svazek zeleného chřestu, 350 g cherry rajčat, 3 stroužky česneku, olivový olej, sůl, pepř, chilli, bazalka, hrst piniových oříšků

Postup: Chřest omyjeme, odstraníme dřevnaté konce a nakrájíme na přibližně 3cm kousky. Česnek a cherry rajčata rozkrojíme na poloviny. Na plech s pečícím papírem vložíme chřest, česnek a rajčata, pokapeme olivovým olejem, přidáme sůl, pepř a chilli. Vše promícháme a vložíme do trouby rozehřáté na 180 °C. Pečeme přibližně 15–20 minut a v polovině pečení chřest obrátíme. Mezitím uvaříme špagety dle návodu. Pečenou zeleninu přendáme do hluboké rozehřáté pánve a smícháme s uvařenými špagetami, nakrájenou bazalkou a trochou olivového oleje. Při podávání ozdobíme nasucho praženými piniovými oříšky, případně orestovaným uzeným tempehem.

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-book plný inspirace

Stáhněte si zdarma e-book, ve kterém naleznete inspiraci na rostlinné snídaně, svačiny, obědy i dezerty. Ať už se rozhodnete začít s bezmasým pondělím, vyzkoušíte měsíční veganskou výzvu nebo budete ve svých oblíbených jídlech postupně zaměňovat živočišné produkty za rostlinné, rádi vám pomůžeme.

Stáhnu si e-book