Zařazeno do jídelníčku: Dýně

BLOG | 08.11. 2020

Symbol podzimu, který rozzáří váš talíř do oranžova – dýně se v kuchyni rozhodně neztratí. Zelenina původem ze Severní Ameriky, kde ji pěstují již déle než 5 tisíc let, je zimní příbuznou okurky nebo melounu. Jak oranžovou úrodu nejlépe využít? Vyzkoušejte některý z našich receptů.

Dýně je nejznámější obsahem betakarotenu, neboli provitamínu A, který se částečně v našem těle přemění na vitamín A. Ten je důležitý především pro naše střeva, která posiluje a brání tak vstupu infekcí do těla. Známý je také pro svůj pozitivní vliv na zrak a pokožku a hovoří se také o možném vlivu karotenoidů na snížení rizika některých druhů rakoviny, je však třeba zmínit, že pro tento vliv je nutné karotenoidy přijímat ve stravě (např. právě konzumací dýně či mrkve), nikoliv formou výživového doplňku.

Betakarotenem však nutriční benefity dýně rozhodně nekončí, obsahuje mnoho dalších minerálů a vitamínů, například vitamín C, B nebo E, z minerálů pak například draslík či hořčík. Antioxidanty obsažené v dýni (betakaroten, vitamín C a E) mohou chránit naše buňky před poškozením volnými radikály a udržet tak mladý vzhled.

Z pohledu makroživin je dýně zajímavá vyšším obsahem sacharidů, například dýně hokkaido obsahuje 9 g sacharidů na 100 g. Jedná se však o složité sacharidy a ne jednoduché cukry, takže je dýně vhodná i pro diabetiky. Nesmíme zapomenout zmínit také vysoký obsah vlákniny (2 g / 100 g), která je zcela klíčová pro správné fungování střev, imunitu a prevenci různých civilizačních nemocí.

Dýně chutná nejlépe pečená, ať už ve směsi různé zeleniny a brambor nebo v celku naplněná oblíbenou směsí obilovin a luštěnin. Lze ji však i grilovat či dusit a vařit do krémové polévky. Dýni můžete také přidat do bramborové kaše a zlepšit tak její výživovou hodnotu nebo pyré z dýně použít v různých podzimních dezertech. Dýni hokkaido narozdíl od jiných druhů není třeba před tepelnou úpravou loupat.

Krémová polévka z dýně a bílých fazolí

Suroviny: 1 menší dýně, 1 l zeleninového vývaru, hrnek vařených bílých fazolí, 1 cibule, menší kousek zázvoru, lžíce řepkového oleje, ½ lžičky skořice, ½ lžičky chilli, sůl a pepř dle chuti, na zjemnění: kokosové mléko, na ozdobení: dýňová semínka

Postup: Dýni upečeme. Na řepkovém oleji krátce osmažíme na drobno nakrájenou cibuli, přidáme nastrouhaný zázvor, koření, uvařenou cizrnu a upečenou dýni. Zalijeme zeleninovým vývarem a přivedeme k varu. Poté rozmixujeme tyčovým mixérem na hladký krém. Na závěr můžeme polévku zjemnit kokosovým mlékem či krémem a ozdobit opraženými dýňovými semínky.

Plněná pečená dýně s kadeřávkem a cizrnou

Suroviny: 1 máslová dýně, 1 hrnek uvařené cizrny, 2 hrnky uvařené quinoi, 2 hrnky čerstvého špenátu nebo kadeřávku, 2 stroužky česneku, hrst nasekaných vlašských oříšků, olej, skořice, sůl

Postup: Nejdříve si dáme předehřát troubu na 180 °C a plech vyložíme pečícím papírem. Dýni rozpůlíme a vydlabeme lžíci. Obě poloviny potřeme olejem, osolíme a zlehka posypeme skořicí. Dýni položíme na plech s pečícím papírem a pečeme asi 20 minut. Následně dýni přetočíme a pečeme dalších 20-25 minut. Mezitím na rozehřáté pánvi orestujeme nadrobno nakrájený česnek, přidáme kadeřávek (nebo špenát), cizrnu, quinou a oříšky a směs krátce povaříme. Ochutíme solí a pepřem. Upečené dýně naplníme směsí a dáme na 5 minut zapéct. Podáváme s čerstvou zeleninou a dresinkem z tahini.

Dýňové lívance

Suroviny: 1 a ½ hrnku špaldové mouky, 1 lžička kypřícího prášku, ½ lžičky jedlé sody, 1 a ½ hrnku rostlinného mléka, ¾ hrnku dýňového pyré, 3 lžíce třtinového cukru, 3 lžíce oleje, špetka muškátového oříšku, skořice a soli

Postup: Smíchejte zvlášť suché a zvlášť mokré ingredience. Smícháním obou částí získáte těsto, ze kterého upečte lívance (cca 1 minuta z obou stran). Náplň zvolte dle chuti a fantazie. K dýňovým lívancům se skvěle hodí oříškové máslo, hruška či jablko v karamelu, rostlinný jogurt nebo na sucho pražené oříšky.

O nás

Jako nezisková organizace usilujeme o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata i naši planetu.

Zůstaňme v kontaktu

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-book plný inspirace

Stáhněte si zdarma e-book, ve kterém naleznete inspiraci na rostlinné snídaně, svačiny, obědy i dezerty. Ať už se rozhodnete začít s bezmasým pondělím, vyzkoušíte měsíční veganskou výzvu nebo budete ve svých oblíbených jídlech postupně zaměňovat živočišné produkty za rostlinné, rádi vám pomůžeme.

Stáhnu si e-book