Zařazeno do jídelníčku: Pohanka

BLOG | 16.1. 2020

Pohanka patří stejně jako quinoa či amarant mezi tzv. pseudoobiloviny, což znamená hlavně to, že se dá použít stejně jako jiná obilovina např. pšenice. Botanicky mezi obiloviny nepatří. Navíc je bez lepku, což ocení zejména celiaci — právě pro ně se pak dá vyrobit třeba i pohankové pivo.

Pohanka také obsahuje oproti dalším obilovinám větší množství bílkovin (až 11 %). Společně s vysokým obsahem vlákniny (až 12 %) je ideálním základem nejrůznějších jídel a má vysokou sytící schopnost. Nejzajímavější látkou, která je v pohance obsažena, je však rutin neboli vitamín P.

„Rutin zvyšuje pružnost a pevnost cév, čímž je chrání proti popraskání. Toho se dá využít při nejrůznějších problémech, doporučuje se třeba u křečových žil, hemeroidů, zvýšené krvácivosti z nosu či dásní i menstruačních problémech,” říká ke složení pohanky výživová poradkyně Mgr. Pavla Široká.

Díky tomuto vlivu na naše cévy má rutin samozřejmě vliv také na zdravý stav našeho srdce.

Z vitamínů v pohance najdeme především vitamíny skupiny B, ty jsou nezbytné pro naši nervovou soustavu, např. vitamín B1 pozitivně ovlivňuje naše soustředění a také jsme díky němu odolnější vůči stresu. Vitamín B2 je důležitý pro náš zrak a B3 pro naši pokožku. Pohanka však také obsahuje vitamín E — silný antioxidant, který nás chrání před působením volných radikálů a souvisí tak také se stárnutím.

Z dalších minerálních látek pak pohanka obsahuje např. vápník, železo, hořčík, fosfor, draslík, měď, mangan nebo zinek.

Jak na pohanku v kuchyni?

Pro vyšší obsah rutinu je vhodné konzumovat pohanku ve formě krup a vařit ji opravdu krátce — pro křupavější pohanku stačí jen zalít horkou vodou a nechat dojít pod pokličkou. Na pohankovou kaši či sekanou se více hodí pohanka lámanka. Můžete také vyzkoušet pohankovou mouku, kterou v receptech nahradíte mouku pšeničnou.

Pohankové lívance s jablky a ořechovým máslem, česká veganská společnost, vegan recept

Pohankové lívance s jablky a vlašskými ořechy

Ingredience: 1 hrnek pohankové mouky, 2 lžičky prášku do pečiva, 1 lžička skořice, 1 hrnek rostlinného mléka, 1 lžíce třtinového cukru, 2 jablka, 1 lžíce agáve sirupu, 2 lžíce ořechového másla, hrst vlašských ořechů.

Postup: V míse smícháme suché ingredience: pohankovou mouku, prášek do pečiva, skořici a cukr. Přidáme rostlinné mléko a vymícháme těsto. Lívance smažíme na sucho nejlépe na palačinkovači z obou stran asi 3 minuty. Jablka oloupeme a hodíme na rozpálenou pánev, podlijeme trochou vody, dusíme do změknutí, dosladíme agáve sirupem. Lívance podáváme s ořechovým máslem, posypané jablky a ořechy.

Pohankový kuba s uzeným tofu, česká veganská společnost, vegan recept

Pohankový kuba s uzeným tofu

Ingredience: 1 hrnek pohanky kroupy, 250 g žampionů nebo jiných hub, uzené tofu, 1 cibule, 3 stroužky česneku, 2 lžíce sójové omáčky, lžička mletého kmínu, sůl a pepř dle chuti, olej na smažení.

Postup: Pohanku propláchneme vodou a vhodíme do vroucí osolené vody. Vaříme 5 minut, poté necháme dojít pod pokličkou. Mezitím si nakrájíme cibuli najemno, osmažíme na řepkovém oleji, přidáme nakrájené houby, utřený česnek a na kostky nakrájené uzené tofu, okořeníme kmínem, solí a pepřem, smažíme do změknutí žampionů, poté přidáme sójovou omáčku. Tuto směs poté přidáme k pohance, a zapékáme v troubě cca 15 minut.

O nás

Jako nezisková organizace usilujeme o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata i naši planetu.

Zůstaňme v kontaktu

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-book plný inspirace

Stáhněte si zdarma e-book, ve kterém naleznete inspiraci na rostlinné snídaně, svačiny, obědy i dezerty. Ať už se rozhodnete začít s bezmasým pondělím, vyzkoušíte měsíční veganskou výzvu nebo budete ve svých oblíbených jídlech postupně zaměňovat živočišné produkty za rostlinné, rádi vám pomůžeme.

Stáhnu si e-book