Jak na udržitelné a veganské Velikonoce?

BLOG | 23.3. 2021

První jarní den je za námi a brzy můžeme očekávat příchod Velikonoc a s nimi snad i pomalé probouzení přírody a oteplení. Ačkoliv jste si možná oslavy příchodu jara představovali jinak, než umožňuje současná pandemická situace, věříme, že si je dokážete užít v kruhu svých nejbližších udržitelně a vegansky.

Protože se většina velikonočních receptů a dekorací točí kolem vajec, může se zdát, že vytvořit tradiční recepty z čistě z rostlinných surovin je nemožné. Opak je pravdou. Díky neustálému vývoji rostlinné gastronomie už známe množství způsobů, jak vajíčka v kuchyni nahradit. 

Výzdoba minimalisticky a udržitelně

Doma a v přírodě kolem nás nalezneme spoustu inspirace pro udržitelnou a vkusnou velikonoční výzdobu. Vyhneme se tak nakupování zbytečných produktů z plastu a dalších materiálů. Využít můžete větvičky nebo květináč s bylinkami a místo vajíček pomalovat třeba kamínky či vajíčka ze dřeva, vaty nebo kartonu. Jako skvělou udržitelnou dekoraci si můžete také v misce naklíčit vojtěšku, řeřichu či jiná semínka.

Případné koledníky odměňte vegansky

Ačkoliv je velmi pravděpodobné, že letos žádné koledování nebude, případné příchozí můžete odměnit i vegansky. Malovaná vejce vyměňte za rostlinná čokoládová vajíčka, která seženete nejen v obchodech se zdravou výživou, ale dnes už i v supermarketech (skvělá vajíčka z hořké čokolády jsme objevili například v řetězci Lidl a velikonoční čistě rostlinné dobroty jako je tento velikonoční zajíček seženete i v drogerii dm). Plněná čokoládová vajíčka však zvládnete vytvořit i doma.

Čokoládová vajíčka plněná arašídovým máslem

Suroviny: 1 kg hořké čokolády bez mléka, 2 lžíce kokosového oleje, na náplň: ¾ hrnku arašídového másla, 2 lžíce kokosového oleje, 1 lžíce moučkového cukru

Postup: Pro náplň vyšleháme rozpuštěný kokosový olej, arašídové máslo a cukr. Formy na vajíčka do poloviny naplníme arašídovým krémem a dáme na hodinu do mrazáku. Ztuhlou hmotu přendáme z formiček. Ve vodní lázní rozpustíme čokoládu s kokosovým tukem. Čokoládu nalijeme přibližně do poloviny formiček. Položíme na ni arašídovou náplň a zalijeme čokoládou. Dáme ztuhnout do lednice a vyklopíme.

Vsaďte na sezónní zeleninu

Snažte se ve velikonočním menu využít zejména sezónní a lokální zeleninu. Poptejte se u místních farmářů na čerstvou jarní cibulku, polníček, ředkvičky, špenát, bylinky nebo rebarboru. Doma si můžete vypěstovat oblíbenou řeřichu a cestou lesem nasbírat medvědí česnek, který se skvěle hodí do velikonoční nádivky či jarních pomazánek. Pokud u vás medvědí česnek neroste, zkuste najít mladé kopřivy.

Tradiční pokrmy v netradiční verzi

Pokud si potrpíte na typické velikonoční menu, ale zároveň se vyhýbáte živočišným produktům, vyzkoušejte letos beránka bez mléka i vajec či nádivku s uzeným tempehem. Naučte se také, jak nahradit vejce v téměř jakémkoliv receptu, který jste si oblíbili. Připravili jsme pro vás 10 tipů, jak na to.

10 způsobů, jak nahradit vejce ve vašem oblíbeném receptu

  1. Lněné semínko nahradí funkci vejce jako pojiva, stačí smíchat lžíci mletého lněného semínka s 3 lžícemi vody a nechat 15 minut nabobtnat.
  2. Psyllium funguje podobně a velmi dobře spojí rostlinné karbanátky či burgery, stačí přidat 1 lžíci do směsi.
  3. Pro nadýchané těsto na dorty či lívance přidejte do suchých ingrediencí kypřící prášek s jedlou sodou a do mokré části lžičku jablečného octa nebo citronové šťávy.
  4. V pečených moučnících jako jsou různé bábovky a buchty zase dobře funguje rozmačkaný zralý banán
  5. Stejně dobře funguje také arašídové máslo (3 lžičky), jablečné pyré (1 lžíce) nebo rostlinný jogurt (2 lžíce).
  6. Chuť vajec skvěle nahradí lahůdkové sušené droždí v kombinaci s černou solí. Lahůdkové droždí je neaktivní (chleba z něj neupečete) a díky své umami chuti se používá k dochucování. Černá sůl kala namak obsahuje vyšší množství síry a jídlům dodává velmi typickou vaječnou chuť a vůni.
  7. Pusinky či makronky vyšleháte z tzv. aquafaby, což je nálev z vařené cizrny (např. z plechovky), který se dá vyšlehat šlehačem do tuhé konzistence. Pro náhradu jednoho vajíčka stačí tři lžíce aquafaby. 
  8. Ke šlehání ještě lépe funguje bramborový protein, který je také stabilnější, avšak hůře dostupný.
  9. Při obalování místo rozšlehaných vajec lze v trojobalu použít cizrnovou nebo hrachovou mouku. Na jeden díl mouky budeme potřebovat dva díly vody. Mouku rozmícháme ve vodě a dochutíme solí a pepřem.
  10. Cizrnová mouka výborně poslouží i pro přípravu veganské omelety.

Velikonoční nádivka s tempehem a kopřivami

Suroviny: 2 veky, 1 balení tempehu, 150 g mladých kopřiv, 0,5 l rostlinného mléka, 4 lžíce hrachové mouky, 2 lžičky černé soli, lžička kurkumy, lžička mleté cibule, lžička mletého česneku, dle chuti pepř a mletý muškátový oříšek⠀

Postup: Rostlinné mléko ohřejeme a rozmícháme v něm koření – sůl, pepř, muškátový oříšek, kurkumu, česnek a cibuli. Veky nakrájíme na kostičky a přidáme k mléku, promícháme.  Nakrájený tempeh osmažíme, poté přidáme nakrájené listy kopřiv nebo jiné zelené bylinky, podlijeme vodou a podusíme, poté přisypeme k vece. Hrachovou mouku rozmícháme v troše vody, nalijeme k vece a promícháme. Směs přemístíme do formy a pečeme přibližně 40 minut na 200 °C do zlatova. Po upečení necháme vychladnout.

Tradiční velikonoční beránek

Suroviny: 2 a 3/4 hrnku polohrubé mouky, 1 hrnek rostlinného jogurtu, 1 hrnek rostlinného mléka, 1 a ½ hrnku cukru, ¾ hrnku oleje, šťáva z půlky citronu, 2 lžíce rumu, ½ vanilkového lusku, 1 a ½ lžičky kypřícího prášku, 1 a ½ lžičky jedlé sody, špetka soli, rostlinný tuk na vymazání formy

Postup: V míse smícháme mouku, kypřící prášek, jedlou sodu, sůl a cukr. Ve druhé míse vyšleháme jogurt, mléko, olej, citronovou šťávu, rum a zrníčka vanilkového lusku. Obě směsi opatrně promícháme a nalijeme do tukem vymazané formy na beránka. Pečeme asi 45 minut na 180° C.

O nás

Jako nezisková organizace usilujeme o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata i naši planetu.

Naučte se něco o výživě

Zjistěte, jak sestavit vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny. Ideální talíř získáte kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek a ořechů. Upřednostňujte nezpracované plnohodnotné potraviny a veganské polotovary kupujte spíše výjimečně.

Chci vědět víc

E-book plný inspirace

Stáhněte si zdarma e-book, ve kterém naleznete inspiraci na rostlinné snídaně, svačiny, obědy i dezerty. Ať už se rozhodnete začít s bezmasým pondělím, vyzkoušíte měsíční veganskou výzvu nebo budete ve svých oblíbených jídlech postupně zaměňovat živočišné produkty za rostlinné, rádi vám pomůžeme.

Stáhnu si e-book